ד"ר חן נרדי

ד"ר חן נרדי

בעל תארי B.A  M.A. בעבודה סוציאלית, דוקטור לעבודה סוציאלית (מאוניברסיטת תל אביב), מטפל זוגי ואישי, מדריך הורים ומנחה קבוצות גברים. חן הנו מומחה ב"סי בי טי" (CBT) וחבר באיט״ה האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי ומדריך נשות ואנשי מקצועות הטיפול בשיטת המודל הדולפיני שיצר עם ד״ר רבקה נרדי.
חן שירת בצה"ל 22 שנה ופרש בשנת 1992 בדרגת סגן-אלוף. שירת בתפקידי פיקוד, ביניהם, מפקד בסיס טירונים. כקצין בריאות נפש בכיר טיפל והנחה קבוצות לטיפול בנפגעי הלם קרב, יעץ למפקדים בנושא ההתמודדות עם לחצים וטראומות. עם שחרורו מהצבא הצטרף כשותף למכון "דיאלוג" שהוקם ומנוהל על ידי ד"ר רבקה נרדי, רעייתו. יחד עם רבקה פיתח חן את "המודל הדולפיני" להתמודדות במצבי לחץ. המודל מבוסס על שימוש הומוריסטי בדימויי "הסרדין", "הכריש" ו"הדולפין" המייצגים שלושה "יועצים" במוחו של האדם, המקיימים דיאלוג ביניהם. המודל מיושם בטיפול זוגי, בהדרכת הורים, ובגיל הרך. ונלמד באוניברסיטאות, בארגונים, בבתי ספר, גני ילדים ובמסגרות רבות אחרות.

בין השנים 1992 – 2016 יצאו לאור ספריו:

1."איך לאמן את שרירי הדולפין של ילדינו" ד"ר חן נרדי, איטה לוי BE.d "הדים", 2021.
2."מודל הדולפין – ארגז הכלים הדולפיני" לנשות ואנשי מקצועות הטיפול, האימון, ההדרכה והחינוך, ד"ר חן נרדי, ד"ר רבקה נרדי, "הדים", 2020.
3."איך להיות ילד מקובל" (ספר ילדים), ד"ר חן נרדי, "הדים", 2019.
4."הסרדין, הכריש והדולפין – התמודדות עם פחדים, כעסים ובדידות" (ספר ילדים), ד"ר חן נרדי,  "הדים", 2016.
5."לחבק דולפין: איך להרגיע סרדינים וכרישים כשילדים מציקים" (ספר ילדים), ד"ר חן נרדי,  "הדים", 2012.
6."שיחה זוגית" ד"ר חן נרדי, ד"ר רבקה נרדי,  "הדים" 2010,  2012.
7."להיות דולפין – התמודדות עם תוקפנות וחולשה בזוגיות, בהורות, בעבודה ובצבא" ד"ר חן נרדי, ד"ר רבקה נרדי, מודן, 2006.
8."מים גנובים: על נאמנות ובגידות בחיי נישואים" ד"ר חן נרדי, מודן, 1996.
9."גברים בשינוי" ד"ר חן נרדי עם ד"ר רבקה נרדי, מודן, 1992, 2018.

עיבודים למגזר הדתי - חרדי

"הסרדין, הכריש והדולפין" (מהדורה מיוחדת מעובדת על ידי איטה לוי למגזר הדתי-חרדי), "הדים", 2021 (80 ₪)
"לחבק דולפין" ד"ר חן נרדי, (מהדורה מיוחדת משודרגת ומעובדת על ידי איטה לוי למגזר הדתי-חרדי), "הדים", 2022. (80 ₪)

לפרטים על עלויות הספרים ולרשימת מוצרי המודל הדולפיני ודרכי רכישה, היכנסו לחלון "המודל הדולפיני – ספרים, מוצרים ומחירים".

חן מרצה ומנחה סדנאות בתחומים:

- התמודדות במצבי לחץ
- זוגיות, יחסי נשים-גברים
- אבות וילדיהם
- יחסי הורים-ילדים
- אסרטיביות בעולם המשפחה, העבודה והניהול
- התמודדות עם שינוי בארגון
- שיפור שירות
- התמודדות עם פרישה ופיטורין.
- איך ליישם את המודל הדולפיני בעולם הטיפול, היעוץ, האימון וההדרכה בקבוצות ובאפן פרטני
- גברים בטבע – סדנאות "אח בטבע" לגברים


בשנת 1993 הקים חן יחד עם חבריו וחברותיו לדרך את "התנועה לגבריות חדשה", תנועה הדוגלת בגבריות המבוססת על שוויון בין המינים. התנועה פעלה כעשרים שנה עד שנת 2014 .

ביולי 2004 יזם חן עם חבריו וחברותיו ל"תנועה לגבריות חדשה" ועם שדולת הנשים ותנועת ש.י.ן לשויון ייצוג נשים, את "התנועה לשוויון ושלום בין המינים".

תעודת הוקרה והערכה לד"ר חן נרדי - 5 מאי 2017

דברים שנשא אביב יהלום, יו"ר "ארגון סרט לבן ישראל" (אסל"י), בקונגרס הגברים הראשון למאבק באלימות כלפי נשים, בטקס הענקת תעודת הוקרה והערכה לד"ר חן נרדי.

*** "ועכשיו, הפתעה קטנה: אנחנו באסל"י חשבנו שמן הראוי היום לתת קרדיט והכרה ולהביע את הערכתנו והוקרתנו גם לאלה שהיו כאן לפנינו, סללו עבורנו לפחות חלק מהדרך, ובמידה רבה אנו עומדים היום על כתפיהם כאשר אנו ניגשים לעסוק בנושא שלשמו התכנסנו. חשוב שנעשה זאת הן כדי ללמוד ממעשי קודמינו ולהפיק מהם לקחים ותובנות כדי שלא נצטרך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש, והן כדי שנדע לשמור בעצמנו על מידת הצניעות הראויה.

לכן, בחרנו ביום המיוחד הזה שבו מתכנסים גברים ונשים יחדיו כדי להעניק תעודת הוקרה והערכה לאדם מיוחד, לגבר נדיר, אשר הקדיש ומקדיש חלק ניכר מחייו למען המאבק באלימות כלפי נשים ושרטוט חזון חדש של גבריות. האיש הזה לא יודע על כך, והוא הגיע לכאן על פי הזמנתנו פשוט כדי להשתתף בדיונים בקונגרס, כפי שעשה פעמים כה רבות בעבר בפורומים שונים.

גבירותי ורבותי, אני רוצה להזמין לבמה את ד"ר חן נרדי!

(גילוי נאות: לי ולחן יש חברות אישית והיכרות רבת שנים במסגרת פעילות משותפת. יחד עם זאת אני סבור שיש ביכולתי וביכולתם של חבריי להעריך את פעילותו ומעשיו של חן גם מתוך התבוננות מקצועית "טהורה" - אם יש בכלל דבר כזה, והחלטתנו להעניק לחן את תעודת ההוקרה הזאת מתבססת ונובעת מתוך הידע והניסיון שלנו בתחום. חשוב לציין שכל הדברים שייאמרו להלן הם על סמך מחקר עצמאי שלי ואני נושא באחריות לכל אי הדיוקים).

ד"ר חן נרדי הוא דוקטור לעבודה סוציאלית, אשר שירת 21 שנה בצה"ל בתפקידי פיקוד וכקצין לבריאות הנפש. במהלך השירות הצבאי נתקל חן מקרוב בהשפעה של תהליכי הבניית הגבריות על נפשם של חיילים צעירים ועל האופן שבו משמש הצבא כסוכן חיברות רב השפעה בעיצוב דרכם והתנהגותם בעתיד. לאחר שהשתחרר מהשירות בדרגת סגן אלוף החל חן לפעול במרץ למען תיקון היחסים בין המינים ושיפור איכות חייהם של גברים. הוא עשה זאת בשלוש דרכים עיקריות:

האחת – כתיבה. בשנת 1992 הוציא חן את ספרו "גברים בשינוי – בדרך לגבריות אחרת" שאותו כתב בשיתוף רעייתו, ד"ר רבקה נרדי, פסיכותרפיסטית, פעילה פמיניסטית וסופרת. היה זה ספר פורץ דרך באותה תקופה שעסק בחוליי ועיוותי תפיסת הגבריות המסורתית והציע לגברים ולחברה כולה חזון חדש של גבריות המבוסס על חופש מתבניות מגדריות מגבילות, לגיטימציה להבעת רגשות, תקשורת משופרת עם נשים והימנעות מתוקפנות ואלימות כלפי נשים וגברים כאחד. בהמשך הדרך גם כתב נרדי ספר פחות מוכר שנקרא "מים גנובים" ועסק בגברים ובגידות, וחבר שוב לרעייתו רבקה עם הספר "להיות דולפין" שבו הציגו את "המודל הדולפיני" להתמודדות עם מצבי לחץ וכעסים, אשר משמש את חן עד היום בעבודתו עם קהלים שונים. בשנים האחרונות עובד חן עם המודל הזה בעיקר עם ילדים, ואף חיבר לשם כך שני ספרי ילדים. ספר נוסף שכתב ביחד עם רבקה הוא "שיחה זוגית" אשר בו תיעדו שיחות אישיות ביניהם שעוסקות ברבדים שונים של חיי הזוגיות. אחד המאפיינים הבולטים של חן שבא לידי ביטוי בספריו, כמו גם בפעילותו בתחומים אחרים, הוא הנכונות והיכולת שלו לחשוף את עצמו ואת נבכי נפשו בפני הקוראים והקוראות, ונכונותו לעשות חשבון נפש ולבחון את עצמו ואת התנהגותו תוך השתדלות מתמדת לשיפור ולתיקון.

הדרך השניה – טיפול. חן הצטרף לרבקה במכון דיאלוג שהקימה ובמסגרתו הם מציעים מגוון טיפולים פרטניים וזוגיים. במסגרת זו התמחה חן בטיפול בגברים, תוך שהוא משלב בין גישות מתחום הפסיכולוגיה לתובנות חברתיות ומגדריות והיכולות האישיות שלו כאדם. במקביל, הנחה חן לאורך השנים קבוצות רבות של גברים שעסקו בהיבטים שונים של חייהם, כמו למשל קבוצה לניהול כעסים שנקראה "לכעוס בלי להרוס". באופן אישי היה לי העונג להנחות ביחד עמו קבוצה של גברים שעסקה במיניות גברית בעידן השוויון בין המינים במסגרת פרויקט של התנועה לגבריות חדשה. הדרך השלישית שבה מימש חן את חזונו היא הדרך האקטיביסטית. כבר בשנת 1993 הקים חן את "תנועת גברים נגד אלימות" ביחד עם רונית לב-ארי. בשנת 1999 הפכה התנועה ל"התנועה לגבריות חדשה" אשר פעלה עד שנת 2014 בסיוע לגברים במצבי מצוקה, עידוד גברים לפתח מודלים חדשים של גבריות, קידום התפיסה של שוויון מגדרי ומניעת אלימות כלפי נשים. למרות שמה "הגברי" נוהלה התנועה בדרך שיתופית ושוויונית על ידי גברים ונשים גם יחד מתוך תפיסתו הבסיסית של חן ושל שותפיו לדרך הרואה בדיאלוג בין המינים ערך חשוב ומהותי בפני עצמו. בשנת 2004 חברה התנועה לגבריות חדשה עם תנועת ש.י.ן לשוויון ייצוג נשים והן הקימו יחדיו את "התנועה לשוויון ולשלום בין המינים" אשר היתה ניסיון ראשון מסוגו בארץ לקדם את רעיון השוויון המגדרי בחזית מאוחדת של נשים וגברים. תנועה זו עסקה בפעילויות שונות להעלאת מודעות, והיא מסיימת את דרכה ממש בימים אלה.

בכל שנות פעילותו החברתית הענפה היה חן חלוץ, פורץ דרך ומנהיג שגילה אומץ לב אישי וציבורי רב והיווה השראה לרבים ולרבות בדרך פעולתו ובחזון ההומני והמוסרי שהציב. חן נרדי חרש תלמים חדשים בשדה המגדר והגבריות הן ברמה התיאורטית-מחקרית והן ברמת העשייה בשטח.

מעבר לכל מה שנאמר עד כה אני יכול להעיד כי חן הוא מנטור נפלא, אדם שגם אם איננו נטול אגו הרי שיכולת ההכלה שלו ונכונותו לבחון את עצמו שוב ושוב אל מול משובים של אחרים היא מדהימה ונדירה בכל קנה מידה. חן הוא אומן הפירגון ויודע לתת לאנשים שעובדים עמו תחושה שהם מוערכים ואף אהובים, לדחוף אותם קדימה באמונה שלמה ולסייע בצמיחה האישית שלהם לצד דאגה מדוקדקת לביצוע המשימה.

על כל אלה, ועוד, בחרנו להעניק לד"ר חן נרדי תעודת הוקרה והערכה בשם אסל"י – ארגון סרט לבן ישראל, לרגל התכנסות קונגרס הגברים הראשון למאבק באלימות כלפי נשים!"