להיות אשה בעידן המודרני

סרדינים, כרישים ודולפינים ביחסי הורים – מורים – תלמידים
30 במרץ 2016
לא רק עבודה
30 במרץ 2016

ד"ר רבקה נרדי

אנחנו כבר לא אותן נשים שהיו אימותינו, כבר לא אותן נשים שהיינו פעם. העולם השתנה וגם אנחנו. שינינו באופן מהפכני את נקודת המבט על תפיסתנו את החוויה הנשית. מרדנו בתפיסות הישנות שהגדירו את מקומנו במשפחה ובחברה.

הגדרנו את עצמנו מחדש. מ"אשה בתפקיד" לאשה-אדם. לא עוד מקבלות בצייתנות את ההגדרה המסורתית על מהותנו - במונחים ביולוגיים/שירותיים – "אם", "רעיה", "עקרת בית", אלא אישה שהיא קודם כול אדם לעצמה, חולמת, שואפת, שייכת לעולם הגדול.

פנים רבות ל"אשה החדשה" – מאשה המשלבת בין רכות נשית לבין דעתנות מודרנית ועד לאשה "הקשוחה" המחקה גברים בכול. עם המעוף והאפשרויות באו המחירים כאשר לא השכלנו לשמור על גרעין נשיותנו ולהכיר בעוצמתו.


לאן חלחלה רעידת האדמה הזו ואיך השפיע עלינו וסביבתנו?

להלן כמה מהשינויים שחלו בתפיסתנו אשר הולידו קונפליקטים פנימיים וחיצוניים עם עצמנו וסביבתנו:

שינוי בינינו לבין עצמנו – למשל: החופש לעוף, לחלום... האם אנחנו מממשות את חלומותינו? המציאות מלמדת כי גם כיום עם לידת הילדים המימוש קשה. עולם העבודה התובעני "צוחק בפנינו" ומחזיר אותנו לחלוקת תפקידים מסורתית. המאבק על מימוש עצמי אינו נגמר. אנחנו רואים את התוצאות בשטח. יותר ויותר נשים נוכחות ומשפיעות בעולם העבודה ובעולם הפוליטי יותר מאי פעם.

שינוי בינינו לבין בני זוגנו – למשל: תביעה אמיצה לשותפות בגובה העיניים: בתפקידים, בתקשורת, באחריות על הבית והמשפחה – האם למדנו לנהל דיאלוג בגובה העיניים עם בן זוגנו כדי שזה יקרה? הנחישות לצד הפחד לאבד את הגבר נמהלים זה בזה. לעתים הפחד גובר, אך גם יותר ויותר נשים מעיזות לעמוד על זכויותיהן ויוצאות ביוזמתן ממערכות יחסים פוגעניות. הבשורה הטובה היא שיותר ויותר נשים לומדות להנהיג את הקשר הזוגי בסגנון אסרטיבי המשלב בין נחישות אישית ואמפתיה לבן הזוג הנרתע מגילויי העצמאות של בת זוגו.

שינוי בתפיסת האימהות – אנחנו לא רק "אמא", אנחנו אדם עם צרכים, שאיפות, חלומות. יותר ויותר נשים מעיזות לקרוא תגר על התפיסה הישנה של האימהות המבקשת הקרבה אישית של חלומותיהן וזמנן האישי - ללא גבולות. אנחנו עדים למגוון הולך וגדל של סוגי משפחות כמו גם ל"יציאתן מהארון" של נשים שמדברות באופן חופשי על הלבטים שלהן אם כן או לא להביא ילד לעולם. ומאידך החברה לוחצת על נשים לקיים את הקוד האימהי הישן, וכך גם הילדים שלנו ובני זוגנו. אנחנו בתווך. בחברה הישראלית המסורתית נשים נדרשות להיות "גם וגם" – נשות קריירה מצליחות ואימהות "מושלמות". המאבק על הזמן אינו נגמר.

לסיכום

האישה בעידן המודרני מנהיגה את השינויים ויוצרת אפשרויות חדשות עבור נשים וגברים כאחד. יותר שוויון. יותר שיתוף פעולה, יותר פתיחות ושיתוף רגשי. האישה, בכוח מנהיגותה ותובנותיה מעניקה לחברה נקודת מבט חדשה לא רק לעצמה אלא גם לזוגיות, למשפחה ויחסי נשים גברים בחברה בכלל.

ראיון עם דוקטור רבקה נרדי שנערך בכנס אדרבא 2015 בנשיאותה של ענת סימן טוב מה הבעיות בין נשים לגברים והקשר בינהם מהו האושר שלנו? מה האושר של הנשים? מתי נשים יותר מאושרות? ומה גורם לנשים לאושר?

 
 

לקריאת חומר נוסף

לקריאה נוספת: ספריה של ד"ר רבקה נרדי