מיניות גברית חדשה- איך הופכים נערים רומנטיים לצרכני פורנו וזנות? / ד"ר חן נרדי – חלק ג'

קבוצת התמודדות של אבות עם משבר הגירושין.
20 בספטמבר 2006
תרבות הפורנו והשלכותיה על מיניות האישה המודרנית / ד"ר רבקה נרדי
3 בינואר 2007

האם ניתן למנוע מבנים לעלות על מסלול המיניות הפורנוגראפית ?

בעידן האינטרנט אין אמנם דרך יעילה למנוע מבנים להיחשף לפורנוגרפיה,  אבל אפשר גם אפשר לצייד בנים ובנות בידע וערכים שיאפשרו להם להתמודד עם התמונה המסולפת של המין המתגלה להם בפורנוגרפיה. הדבר דורש הכשרתם של הורים לשוחח עם ילדיהם על מיניות. נחיצותה של הכשרה כזו היא רבה במיוחד בדורנו מפני שבשונה מתקופת גיל ההתבגרות שלי בשנות השישים והשבעים, ובשונה מכל תקופה אחרת בתולדות האנושות, מעולם לא נחשפו לעיניהם של נערים וגברים כה רבים סצנות של אונס קבוצתי, סאדו-מאזו ומין אכזרי ואלים לסוגיו. (נערים מתחילים לצפות בסרטי פורנו החל מגיל 11 – נרדי ח. עמי ש. 2001 –  "שחרור מנגע הפורנוגרפיה: אתגר חברתי" התנועה לגבריות חדשה ותנועת ש.י.ן לשוויון ייצוג נשים") 

משיחותיי עם מורים/ות מחנכים/ות, עובדי נוער, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים עולה כי במפגשיהם עם בני נוער מספרים נערים כי הוריהם נמנעים מלשוחח עמם באפן פתוח עם בניהם על מיניות בכלל ועל מיניות פורנוגראפית בפרט. מקורה של הימנעות זו, ניתן לשער, הוא בכך  שהוריהם שלהם לא שוחחו עמם. אפילו אבות שרוצים לסייע לבניהם ונוקטים יוזמה בתחום זה מעבירים לעיתים לבניהם את לפיד המיניות הפורנוגראפית, זו שהם עצמם מכירים. צופים איתם בסרטי פורנו, נותנים להם כסף ללכת לזונה, מביאים אותם ל"מישהי מנוסה", ועוד.

נערים משוועים לכך שגברים מבוגרים – אבות, סבים, דודים – יעזרו להם להתמודד עם השאלות הרבות המציקות להם. האם אני 'גבר' ולא רק 'זכר', האם אני 'מספיק גבר' כדי שתהיה לי חברה ? למה בנות כל כך שונות מבנים ? האם גם היא רוצה מה שאני רוצה ? איך מתקרבים אליהן ?  ומה עושים איתן ? על מה מדברים עם בנות ? עם בנים אתה משחק כדורסל ותופס גלים, אבל מה לעזאזאל עושים עם הבנות ? ומה ההבדל בין "לעשות אהבה" לבין "לזיין" ? האם אפשר לאהוב מישהי וגם לעשות לה דבר כל כך תוקפני – 'לזיין' אותה ? איך זה הולך יחד, הרי אם אתה אוהב מישהי למה שתרצה "לדפוק" ולהשפיל אותה במין ? מרבית הסרטים ובוודאי סרטי הפורנו מראים לפרטי פרטים איך 'מזיינים', אבל מעטים הם הסרטים המראים לפרטי פרטים מהי 'עשיית אהבה' בין בני זוג החשים קרבה רגשית זה לזו. מתי הרגע הנכון 'לעשות את זה' ? מה יקרה אם 'אגמור' מהר מדי, אם לא 'יעמוד לי' ? אם לא אדע מה לעשות עם האבר שלי ברגע הכי חשוב? מה יקרה אם היא תדחה אותי ותלעג לי ותספר לכולם ? ולמה אני כל כך פוחד ? האם כולם כל כך מפחדים כמוני ?

אולם מה יאמרו אבות לבניהם אם הם עצמם כבר הפנימו את המיניות הפורנוגראפית ? גברים רבים כלל אינם מודעים למשמעות המיניות הפורנוגראפית שהם מביאים לנישואיהם.

מיניות פורנוגראפית בזוגיות ובנישואין

גברים 'מיבאים' למיטה הזוגית פרקטיקות פורנוגראפיות אותן למדו בסרטי הפורנו. הם מביאים לבת זוגם "במתנה" פריטי לבוש זנותיים, לוחצים עליה לקיים מין אוראלי, לבצע תנוחות אקרובטיות, מבקשים מהאישה להשתתף בסימולציות של אונס, באורגיות, בחילופי זוגות ועוד. מיניות פורנוגראפית עשויה ללבוש צורות מעודנות יותר כמו למשל: הגבר משתף את בת הזוג בפנטזיות משפילות ואלימות שיש לו כלפיה, היא מצופה ליהנות ולהתרגש מהיותה קרבן לאונס קבוצתי, למין בכפיה ועוד. 

ישנן נשים המשתפות פעולה ולעיתים אף יוזמות את המיניות הפורנוגראפית עם בני זוגן, ככלות הכל גם הן לומדות את המיניות הפורנוגראפית במהלך הסוציאליזציה המינית שלהן. אולם מרביתן, כך אני לומד מנשים בסדנאות, בטיפול, וכן מדיווחיהן של  פסיכותרפיסטיות ומנחות סדנאות לנשים,  סולדות מכך ומשתתפות בפעילות הפורנוגראפית תחת לחץ.

איך הפכה המיטה הזוגית לשדה קרב שבו גברים 'דופקים', 'מזיינים'  ונשים 'נדפקות'  ? איך הפכו הלחישות הפרטיות ברגעי התשוקה הכי פרטיים בין אישה לגבר, לשחזור של טכסטים שבלוניים מסרטי פורנו ? האם המיניות הזו  נלמדת בתהליך של שטיפת מוח תרבותית או שהיא מולדת ומהווה חלק בלתי נפרד ממוחנו?

החברה הפטריארכאלית  הגדירה את האישה כחפץ מיני של גברים. להלן דוגמא מדבריו של הרמב"ם בן ימי הביניים:

"אשתו של אדם מותרת היא לו, לפיכך כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו, עושה: בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל איבר ואיבר שירצה, ובא עליה כדרכה ושלא כדרכה ובלבד שלא יוציא שכבת זרע לבטלה" הרמב"ם, משנה תורה, הלכות איסורי ביאה, כא, א. (מצוטט מספרה של אנדריאה דבורקין "משגל")

שלושה גורמים עיקריים ללחץ של גברים על בנות זוגם לפעילות פורנוגראפית:

א. מיניות פורנוגראפית כחלק מהעסקה הזוגית.

גם מי שאינו קורא את הרמב"ם יודע כי גברים רבים מביאים עמם לנישואין את המיניות הפורנוגראפית עליה התחנכו, ורואים בה חלק בלתי נפרד מעסקת הנישואין המסורתית בין נשים וגברים, עסקת טרזן-ג'יין: על פי עסקה זו, כאשר גבר חוזר הביתה לאחר יום עבודה ארוך ומניח את הציד שלכד לפני אשתו, הוא מבחינתו מילא חלקו בעסקה. עכשיו זכותו לקבל את מה שמגיע לו: מנוחה, ארוחה, וסקס לפני השינה.

ב. תלות-יתר רגשית בבת הזוג 

'הזכות לסקס' שאינו מותנה ברצונה של האישה, ברגשותיה, או במצב רוחה אינה רק נגזרת של חלוקת תפקידים בין טרזן לג'ין אלא גם תוצר של צרכים – ובראש וראשונה הצורך בחום ובמגע אנושי. בשל הסוציאליזציה לגבריות מצ'ואיסטית (ראו 'צמיחת עור הפיל' בראשית המאמר) גברים רבים מתקשים לבקש חיבה, קירבה, ליטוף, חיבוק, הקשבה, להביע את כאבם באפן מילולי כאשר הם במצוקה. כדי לספק צרכים אלה, משתמשים גברים רבים באבר מינם כתקע רגשי אותו הם שואפים לחבר לשקע הנשי כל אימת שהם חשים במצוקה. כך הופך האקט המיני לפלטפורמה שבאמצעותה מנסים גברים עצובים להשיג את החיבוק לו הם זקוקים, את פורקן המתח המצטבר, את הפיצוי על קשיי היום, הבידור, הבילוי, ההרפיה ועוד.  מאחר וכל כך הרבה צרכים ממוקדים בסיפוק המיני, מועצם הצורך המיני של גברים והופך למפלצת התובעת את מזונה בתדירות גבוהה ביותר.

 

ג. מלחמה נואשת על החזרת השליטה הגברית.

מאה שנות פמיניזם הצמיחו לא רק נשים חזקות ועצמאיות אלא גם את הגבר הנואש. זהו גבר המנהל בין הסדינים מלחמה נואשת על מעמדו ועל זהותו הגברית הפגועה. גברים אלה מתבוננים בחרדה גוברת והולכת כיצד בנות זוגם נעשות משכילות לא פחות מהם ולעיתים קרובות משכילות יותר מהם, מרוויחות לא פחות ולעיתים אף יותר מהם, מגיעות להישגים ולקריירות מוצלחות לא פחות מהם ולעיתים יותר מהן. גברים אלה שומעים מבנות זוגם דרישה אסרטיבית לחלוקת תפקידים צודקת בגידול הילדים ובעבודות הבית. 

הגברים הללו מתייחסים למיטה הזוגית כאל אחד המבצרים האחרונים של הגבריות. שם באמצעות המיניות הפורנוגראפית הם מחזירים לעצמם  תחושת עליונות ושליטה על האישה. שם הם בתפקיד השליטים הבלתי מעורערים. שם הם "משקמים" את הזהות הגברית הפטריארכאלית הפגועה. הבוס העליב, השוטר רשם דו"ח, האוברדרפט מרקיע שחקים, הילדים מתחצפים, האישה עושה "מה שהיא רוצה". לא נורא. נחכה ללילה. שם במיטה נערוך את התיקון ונחזיר את הסדר על כנו. 

המרדף הנואש למין המאשר את גבריותם, גורם לגברים להפעיל לחץ על רעיותיהם לקיים עמם יחסי מין. בנות זוג רבות נענות לתובענותו המינית של בן זוגן ומקיימות עמו יחסי מין בניגוד לרצונן. הסיבות לכך מגוונות ואינן מוציאות זו את זו: הן סבורות שזו חובתן להעניק מין תמורת הביטחון הכלכלי והחברתי שהגבר מספק להן בהיותן נשים נשואות, הן מאמינות שהאישה צריכה לרצות את בן זוגה "כי הוא צריך יותר מין ממני", הן פוחדות מכעסו ואלימותו. 

 

תוצאות הלחץ לקיים יחסי מין הן קשות. אין כמו לחץ לקיים יחסי מין כדי לכבות את האש המינית בזוגיות: "אני מנתקת את הנשמה שלי מהגוף שלי ונותנת לו לחדור אלי. 'כבר שנים שלא הייתה לי אורגזמה', סיפרה לי מטופלת, אישה נשואה כ 25 שנה. "אני מרגישה כמו זונה. עושה את זה רק כדי לא להתגרש. בשביל הביטחון הכלכלי".

"אני שוכבת איתו רק כדי שיהיה רגוע. כבר מזמן הפסקתי להרגיש, אני מנתקת את הגוף שלי מהנשמה. אני נותנת לו לעשות את שלו ומחכה שזה ייגמר. גירושין לא באים בחשבון. הבית רשום על שמו. אם אני יוצאת , אני יוצאת בלי כלום. אין לי מקצוע. אין לי כלום. לאן אני אלך ? מה אני אעשה עם הקטנים ? אגור איתם ברחוב ?"

 ואישה אחרת, בסדנה: "הוא גבר משכיל, תרבותי, הוא אף פעם לא לקח אותי בכוח. הוא לא הכריח אותי אף פעם. אבל הדברים הם באוויר. אני כבר יודעת מתי הוא צריך את זה. הוא מתחיל להיות עצבני, קצר רוח, מתפרץ על שטויות. אני יודעת שאם אני אשכב איתו הוא יתנהג כמו מלאך. יש לו קטע טוב כזה שהוא רוחץ כלים, מוריד את הזבל ומפנק אותי. אבל אני יודעת שעכשיו הוא מחכה לפרס. אני יודעת שהוא נורא יתאכזב אם לא אשכב איתו. אוי ואבוי אם לא אשכב איתו. הזעם שלו עוד הרבה יותר גדול. הוא הרי השקיע".

ועוד אישה:  "בעלי האשים אותי שאני פריג'ידית שמשהו לא בסדר איתי. שמשהו איתי לא בסדר. עם המיניות שלי. הוא איים שהוא ילך למצוא בחוץ. יש לו את הקטע הזה של 'חבל שהתחתנתי. בשביל כוס חלב לא צריך לקנות פרה'. כל זה כיבה אותי לגמרי. גרם לי להתרחק ממין. לא שכבנו חודשים ואז הוא התחיל לשכור את הקלטות. אחר כך הוא גילה את האינטרנט. זה היה שקר מוסכם בינינו. אני הלכתי לישון והוא היה אומר: "אני צריך לעבוד על המחשב". אני ידעתי בדיוק מה הוא עושה שם, אבל היה לי נוח שהוא לא מציק לי עם סקס. הכול התפוצץ לי בפנים כשהבן שלי בן השלוש עשרה גילה את הקבצים של הפורנו על המחשב. הוא הראה לי קטעים של סאדו-מאזו, מין עם בעלי חיים והיה מזועזע ממה שראה. זה הרגע שבו החלטתי לבוא לייעוץ".

 המשך …