"הרי כבר התנצלתי אז למה לחפור בעבר?"/ד"ר חן נרדי

רשימה 40: זוגיות והורות – כלים שלובים המעצימים זה את זה/ד"ר רבקה נרדי, 27/6/2013
6 ביולי 2013
רשימה 41:חשבון ללא ערבים–על אפליה גלויה, סמויה ומכוונת/ד"ר רבקה נרדי, 29/7/2013
2 באוגוסט 2013

מיתוסים הפוגעים בשיקום זוגיות לאחר בגידה

ד"ר חן נרדי 050-6702727

במהלך שלושים וחמש שנות עבודתי כמטפל זוגי פנו אלי זוגות רבים בבקשה לסייע להם להתמודד עם משבר בגידה. ברשימה זו אציג כמה מהמיתוסים השכיחים בין גברים שביקשו סיוע בשיקום זוגיותם.

ד"ר רבקה נרדי, "שיקום אמון לאחר בגידה – ההיבט המגדרי" http:/www.dialog-nardi.co.il/Articles/Item.asp?Articles_ID=43&Articles_TypeID=10&MMID=83&DocID=175

ד"ר חן נרדי:  שיקום הקשר הזוגי לאחר בגידה: http:/www.dialog-nardi.co.il/Articles/Item.asp?Articles_ID=109&Articles_TypeID=3&MMID=83&DocID=175

ד"ר חן נרדי, מים גנובים – על גברים ובגידות" (מודן 1996) http:/www.dialog-nardi.co.il/Books/ItemList.asp?Books_TypeID=2&MMID=45&DocID=176

 

"הדף החדש" 

מיתוס 1 "בואי לא נעסוק בעבר ונפתח דף חדש"    לא נכון. שיקום הזוגיות מצריך זמן והשקעה רבים כדי לדפדף בדפים הישנים המכילים לעיתים סוגיות שהוסוו וטואטאו מתחת לשטיח.  

מיתוס 2: "כבר ביקשתי סליחה, די לדוש בזה" – לא נכון.  תנאי הכרחי לשיקום זוגיות אחרי בגידה הוא שהצד הבוגד יכבד, יכיל ויהיה אמפאטי כלפי הצורך של הצד הנבגד לבטא את כאבו, וזאת מבלי להגבילו או לדחוק בו לעבור הלאה.  .  .  

מיתוס 3 "בואי נחזור למה שהיינו פעם"– לא נכון – אי אפשר לחזור ל'מה שהיה פעם'. שיקום אחרי בגידה מחייב שינוי ב"מה שהיה פעם" גם אם נדמה לנו שהעבר נראה מושלם.

מיתוס 4 "אין טעם לבקש סליחה כי בלאו הכי היא לא תסלח לי לעולם" לא נכון. בקשת הסליחה חשובה עבורך, בלי קשר לתגובת בת זוגך, וזאת משום שהתנצלותך מאפשרת לך להתחיל בתיקון טעויותיך.

מיתוס 5 "אי אפשר לשקם יחסים אחרי בגידה" – לא נכון. בהשקעה רבה, ניתן לשקם זוגיות לאחר בגידה ואף לשפרה ביחס למה שהיה טרם הבגידה.  

 

השקרים העצמיים

מיתוס 6 "מה שהיא לא יודעת לא יכאב לה". לא נכון. כשאתה עסוק בהסתרה אינך פנוי באמת להשקיע ביחסיך עם בת זוגך ומאיץ את הרס הזוגיות. .

מיתוס 7 "סטוצים פה ושם מרעננים את הסקס בזוגיות ארוכת טווח" – לא נכון. ה'ריענון' הזה יהרוס את זוגיותך.

מיתוס 8 "סטוצים אינם בגידה" – לא נכון. המושג 'סטוץ' הומצא כדי למזער את הדבר האמיתי: בגידה באמון בת/בן הזוג.

מיתוס 9 "לעולם אשתי לא תדע על יחסי מחוץ לנישואין" לא  נכון. לשקר אין רגליים ולא תוכל לשקר לעד.

מיתוס 10 "אם אני מספר לאשתי על היחסים עם בנות זוג מזדמנות, זו לא בגידה". לא נכון. אם מטרת הוידוי היא רק לפרוק מעצמך את רגשות האשמה שלך, אתה מוסיף פגיעה על פגיעה.

מיתוס 11 "נאמנות מינית מנוגדת לטבע הגבר" לא נכון. נשים וגברים כאחד מפנטזים על בגידות, זה טבעי, אבל באותה מידה טבעי לכולנו להתאפק ולשמור על נאמנות מינית. הטענה ש"זה טבע לגברים" היא בסך הכל פוליטיקה מגדרית אינטרסנטית. 

מיתוס 12 "אני יכול לקיים יחסים עם נשים אחרות, מבלי שזה יפגע בזוגיות שלי" – לא נכון. קיום מערכת יחסים זוגית מקבילה מצריכה השקעה רגשית גדולה ומתמשכת שאינה אפשרית לאורך זמן.

מיתוס 13 "סקס וירטואלי אינו בגידה" – לא נכון. משני צידיו על הצ'אט ישנם בני אדם הנמצאים בקשר המהווה איום על בני/בנות הזוג.

מיתוס 14: "המילה 'בגידה' קשה מדי" לא נכון. נשים וגברים שנבגדו מתארים את כאבם בדימויים קטסטרופליים: "סכין בגב", "הבית נפל עלי", "רעידת אדמה"  לכן לא ניתן להמיר  את המילה בגידה במילים קלילות יותר.

מיתוס 15 "כל הגברים בוגדים אז בואי לא נעשה מזה עניין" – לא נכון. לא כל הגברים בוגדים. ההכללה הזו נועדה לחמוק מאחריות וממחויבות לנאמנות.

מיתוס 16: "אם זה רק סקס בלי אהבה זה פחות יכאב לאשתי" – לא נכון. טרם פגשתי אישה נבגדת שעשתה הנחות לבן זוגה כי "זה היה רק סקס". 

מיתוס 17: "הבגידה עוזרת לי לשמור על השפיות שלי" – לא נכון. אם אתה נמלט מזוגיות קשה אל הבגידה, אתה אמנם מרגיש הקלה בטווח הקצר אבל השקרים הורסים אותך ואת בני משפחתך בטווח הארוך.

 

שקרים אודות היחסים הזוגיים

מיתוס 18 "אם היא באמת אוהבת אותי היא צריכה לפרגן לי את הסטוצים בחוץ" לא נכון. זוהי ציפייה ילדותית המתייחסת לבת הזוג כאל אם האמורה להקריב את עצמה למען שיגיונותיו של בנה.

מיתוס 19 "נכון שבגדתי אבל את גרמת לי לבגוד" – לא נכון. זהו תירוץ ילדותי המחסל את הסיכוי לשיקום היחסים לאחר בגידה.

מיתוס 20 "היחסים שלנו היו מצוינים לפני הבגידה, זו הייתה מעידה חד פעמית". לא נכון. הבגידה היא קצה של קרחון שרובו שקוע במים ומסתיר בעיות אישיות וזוגיות שלא טופלו.

מיתוס 21 "בזוגיות שלנו זה לא יכול לקרות" – לא נכון. נאמנות מינית בזוגיות אינה מובנת מאליו אצל אף זוג  ומצריכה השקעה בלתי פוסקת ביחסים.

מיתוס 22 "הצרכים המיניים שלי גדולים משל אשתי, לכן זו לא בגידה אלא רק השלמת חסכים" – לא נכון. דווקא האיפוק והשליטה בתשוקה המינית מאפשר למקדה בבת זוגך, בעוד פיזור התשוקה לנשים אחרות מחליש את תשוקתך אליה.

מיתוס 23 "שיעור הגירושין הגבוה מוכיח שנישואין ונאמנות מינית פשוט את הרגל" לא נכון. דווקא בעולם שבו אנשים מרבים להחליף בני זוג , יש ערך גבוה יותר מאי פעם לנאמנות מינית המעניקה יציבות ובטחון.