טיפול אישי וזוגי והדרכת אנשי מקצוע במקצועות הטיפולים

ייעוץ אישי וזוגי

מוזמנים לצפות בראיון מיוחד על רגעים בטיפול עם ד"ר רבקה נרדי שקיים איתה נתנאל סימריק

לשמיעת תוכניות רדיו בנושא


סדרת תוכניות על טיפול כדיאלוג על החיים, עם ד"ר רבקה נרדי וד"ר חן נרדי ואורחים.

סדרת תוכניות המביאות חוויות מעולם הטיפול האישי והזוגי, בגישה הומניסטית, שוויונית ובגובה העיניים. שודרו לראשונה בימי שני בשעה 1200 ברדיו החיים הטובים. ייחודה של התוכנית בהבאת גישות טיפוליות על ידי שניים מבכירי המטפלים בישראל שהם גם זוג נשוי (כארבעים שנה) ושותפים במכון "דיאלוג" אותו הקימה ד"ר רבקה נרדי ב1990.

תוכנית 1: על חווית הטיפול, מהותו ומטרותיו, שודרה לראשונה ב 27/6/16 תוכנית 2: התמודדות עם תסכולים, שודרה לראשונה ב 4/7/16 תוכנית 3: תקשורת: על מה שקשה לדבר, שודרה לראשונה ב 11/7/16 תוכנית 4: יחסי הורים עם ילדיהם הבוגרים , שודרה לראשונה ב 18/7/16 תוכנית 5: התמודדות עם דילמות חדשות בזוגיות פרק ב' , שודרה לראשונה ב 25/07/16 תוכנית 6: התמודדות עם כעסים ומריבות בקשר הזוגי , שודרה לראשונה ב 1/08/16 תוכנית 7: התמודדות עם שינויים בחיים האישיים והמקצועיים , שודרה לראשונה ב 15/08/16 תוכנית 8: שיקום האמון בין בני זוג לאחר בגידה. שודרה לראשונה ב29/8/2016. מוזמנים לקרוא מאמר מאת ד"ר רבקה נרדי - "שיקום האמון בין בני זוג לאחר בגידה". לקריאה לחצו כאן

תוכנית 9: התמודדות עם החמצות והחלטות בחיינו. שודרה לראשונה ב12/09/2016. תוכנית 10: התמודדות עם זכרונות ומטעני עבר , שודרה לראשונה ב26/09/2016.

אנחנו מאמינים שטיפול טוב שמשפיע לאורך זמן, מאופיין בראש וראשונה בקשר חם וכנה בין המטפל והמטופל. הקשר מבוסס על דיאלוג בגובה העיניים, בינינו המטפלים לבין המטופלים – נשים וגברים החולקים את עולמם בפנינו. השיתוף הרגשי הוא הדדי ורלבנטי לשיח הטיפולי.

לפעמים הדיאלוג רחב ומהורהר אבל תמיד ממוקד נושא וצמוד למטרות שהמטופל והמטפל מגדירים ביחד.


תחומי הטיפול העיקריים:

- זוגיות ומשפחה - זוגיות פרק א' או פרק ב', יחסים במשפחה גרעינית ומורחבת.

- יחסים בינאישיים - יחסי נשים וגברים, יחסי הורים וילדים, יחסים במשפחה המורחבת, קשר בינדורי, יחסים בעולם העבודה, יחסים חברתיים.

- התמודדות עם משברים - בעקבות משברי פרידה, גירושין, בגידה, מוות, פיטורין, יציאה לגמלאות, הזדקנות, סכסוכים במשפחה, בדידות, בעיות כלכליות ובריאותיות ועוד.

- סוגיות התפתחותיות במעגל החיים - התמודדות עם בחירות בקריירה, הורות במעגל החיים, קשיים בתקשורת בינאישית, פחדים, דיכאון, הרגלים לא רצויים, התבגרות, אובדנים, אינטימיות רגשית ומינית, הצלחה וכישלון, דימוי עצמי בשינוי וצמיחה.


גישתנו הטיפולית נגזרת ממספר גישות:

הגישה ההתנהגותית - קוגניטיבית (C.B.T)

מתבססת על הרעיון שכדי לסייע לאדם להתמודד באופן יעיל עם מצוקות החיים על הטיפול להתמקד בזיהוי קוגניטיבי ורגשי של הנחות היסוד של המטופל על עצמו ועל העולם. הזיהוי מסייע להתמודד עם הרגלי חשיבה שגויים הבאים לידי ביטוי בדיבור הפנימי שלו. השינוי ההתנהגותי לכיוון של אימוץ גישה אקטיבית-חיובית מסייע להתמודדות עקבית המבטאת לקיחת אחריות של האדם על חייו.

המודל הדולפיני – גישה טיפולית ייחודית למכון דיאלוג

על מנת להפוך את המושגים התיאורטיים של הגישה ההתנהגותית לזמינים ונגישים למטופלינו, פיתחנו שיטת טיפול ייחודית המתבססת על שימוש בשלושה דימויים מעולם החי. אנחנו מסייעים למטופל לזהות בתוכו שלושה יועצים פנימיים: "סרדין", המייצג את הפחד והנטייה לברוח מהתמודדות אמיצה עם בעיותיו, "כריש" המייצג את הכעס והנטייה לתקוף, להאשים ולבקר את האחרים, ו"דולפין" המייצג את האינטליגנציה הרגשית, ואת האמונה ביכולת להיפרד מדפוסי מחשבה והתנהגויות "סרדיניות" ו"כרישיות" הטיפול מתמקד בלמידה ותרגול של מיומנויות של "שרירי הדולפין": רגישות כלפי האחר ("הסונר הדולפיני"), יכולת הצבת גבולות בדרך אסרטיבית (העמידה על "הזנב"), פיתוח שליטה עצמית (שרירי הנשימה ואורך הרוח), הבעת רגשות בדרך בלתי הרסנית ויכולת ניהול עצמי במצבי לחץ.

ההיבט המגדרי ביחסי נשים וגברים

אנחנו מאמינים כי תנאי חשוב להתמודדות יעילה עם בעיותינו, במיוחד בתקשורת בין נשים וגברים, הנו הכרת דפוסי החשיבה, ההתנהגות והרגש שרכשנו בתוקף היותנו נשים וגברים. אנחנו לומדים לזהות בעיקר את דפוסי החשיבה הסטריאוטיפיים המייצרים אמונות נוקשות ודעות קדומות הדדיות בקרב שני המינים. הידע התיאורטי והמחקרי בתחום המגדרי שאנו מביאים לטיפול, מאפשר לנו לסייע למטופלינו להעלות מודעות אישית, כמו גם לשכלל את כלי ההתמודדות שלהם עם עצמם ועם בני או בנות המין האחר.

הגישה ההומניסטית והאקזיסטנציאליסטית

אנחנו מאמינים שתפקידנו כמטפלים לסייע לאדם להגשים את עצמו תוך כדי הבנתו את סיפור חייו הייחודי ומערכת ערכיו. הגישה ההומניסטית מדגישה ראייה פנומנולוגית של החוויה האנושית ומנסה להבין אנשים ואת התנהגותם באמצעות מחקר איכותי, דרך הסיפור האישי.

גישת הלוגותרפיה בטיפול

חיפוש משמעות עומד במרכזה של גישה זו שפותחה על ידי ויקטור פרנקל (1905-1997) ונקראת "לוגותראפיה". פרנקל האמין כי הדחף העמוק ביותר של האדם, או יותר נכון הרצון העמוק ביותר, הוא שאיפה למשמעות והבנה של חייו והעולם שבו הוא נמצא. הבנה זו היא הכוח שיכול לעזור לו להתמודד עם סבל ומצוקה. מצוקותיהם של מטופלים רבים נמצאות בזיקה ישירה להעדר משמעות. שיח בגובה העיניים על האחריות האישית שלנו למצוא משמעות מהווה נדבך חשוב בטיפול.

הדרכה אישית וזוגית לשיפור הקשר הזוגי

כמטפלים אישיים וזוגיים למעלה משלושים וחמש שנים אנו מחפשים דרכים חדשניות לשיפור היחסים בין בני זוג. אנו מזמינים אותך או אתכם לקחת חלק ב"הדרכה מעשית לשיפור הזוגיות" – מסגרת הדרכתית הכוללת עשרה מפגשים אישיים ו/או זוגיים בני שעה. המפגש הראשון מתוך העשרה יוקדש להבנת הבעיות ולבחירת נושאי ההדרכה. אנחנו מציעים ארבעת נושאים מרכזיים:

להלן רשימת הנושאים:

1. שיפור התקשורת הזוגית:

· הקשבה – התמודדות עם מוקשי הקשבה פנימיים וחיצוניים.
· ביטוי רגשות שליליים (קנאה, כעס, עלבון, אכזבה, תסכול) – התמודדות באמצעות משוב "דולפיני" וביטוי משאלות.
· ביטוי רגשות חיוביים – פרגון, חום, חיבה, קרבה, אהבה, משיכה, הערכה, ועוד.
· הצבת גבולות ליחס רע, לתקשורת תוקפנית ("כרישית"), ל"שאלות משטרה", להתערבות "דידקטית".
· יוזמה בתקשורת – לנהל ולהנהיג קונפליקטים ברוח "דולפינית".

2. עבודת צוות, חלוקת תפקידים ושותפות הוגנת

המיומנות המרכזית שתילמד הוא להבין באופן הדדי ולפרגן זה לזו, את ההבדלים בתפיסת השותפות בין בני הזוג.
· שותפות בחינוך הילדים.
· שותפות במטלות הבית.
· שותפות בפרנסה וכסף.
· שותפות בחיים החברתיים והתרבותיים.

3. לכעוס בלי להרוס – התמודדות עם כעסים

· זיהוי גורמי הכעס והתמודדות עימם – מה בין גורמים פנימיים (מזג אישי, מטעני עבר, הרגלים משפחתיים) לבין פרשנויות "כרישיות" לגירויים חיצוניים.
· כלים לשליטה עצמית בכעס – שליטה ברמת הלחץ, שינוי הפרשנות, אמפתיה, הומור ועוד.
· איך להתפייס ולסיים מריבות – אימון בעשר טכניקות לסיום מריבות (ראו פרק 7 בספרנו "שיחה זוגית", "מריבות והתפיסויות – האש והמים", עמ' 255)
· ביטוי רגשי כן בעת כעס – בסגנון אסרטיבי/"דולפיני".

4. מניעת שחיקה ורענון הזוגיות

· לחוד וביחד – יצירת איזון בין ה'לחוד' לבין ה'ביחד' בזוגיות.
· התחברות מחדש לחלומות ישנים בתחומי הספורט, היצירה, הלימוד ועוד.
· השקעה אמיתית בעצמנו ובזולתנו: ללמוד לתת ולקבל באופן נדיב והדדי.
· הדרך ליצירת חוויות משותפות – אינטימיות, תרבותיות, חברתיות, טיולים ועוד הרפתקאות.
· יוזמה בחיזור הדדי.
· אינטימיות מינית.

בעבודת ההדרכה ניעזר בכלים הבאים:

המודל הדולפיני פרי יצירתנו מאז 1992 (ראו קישור לספרנו "להיות דולפין: התמודדות עם תוקפנות וחולשה בזוגיות, בהורות, בעבודה ובצבא", מודן 2006).

· הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית.
· הפסיכולוגיה הייחודית של נשים וגברים.
· גישת הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל.
· הגישה ההומניסטית.
· ספרינו המשותף: "שיחה זוגית", "הדים", 2010,2012.
· ספריה של ד"ר רבקה נרדי: "זוגיות בסערה", הקיבוץ המאוחד, 2003
· "נישואים שניים", מודן, 1994, 2005, 2014

עלות כל מפגש – 400 ₪.

עלות 10 מפגשים כחבילה כוללת תינתן בהנחה של 10%.

הדרכה אישית ממוקדת נושא

ההדרכה עוסקת בשיפור ההתמודדות עם הסוגיות המטרידות כפי שהן באות לביטוי בהווה. יתרונה של ההדרכה הנו במתן פתרונות מעשיים ובהציגה אופציות התנהגותיות ורגשיות המסייעות לתחושת רווחה והקלה. ייחודנו בהציענו מסגרת הדרכתית, מוגדרת בזמן קצוב, עשרה מפגשים אישיים בני שעה.

נושא ההדרכה נתון לבחירה אישית - אנו עוסקים בנושאים הבאים:

1. שיפור האסרטיביות האישית ביחסים – בעולם האישי והמקצועי.
2. קבלת החלטות בתחום הקריירה האישית.
3. מעבר מעולם העבודה לפעילות לאחר יציאה לגמלאות.
4. שיפור התקשורת בין הורים וילדים.
5. התמודדות עם כעסים.
6. שינוי הרגלים.
7. צמצום הביקורת והגברת הפרגון ביחסים הזוגיים.
8. חשיבה חיובית.
9. התמודדות עם עומס ייתר.
10. מילוי מצברים אישיים וזוגיים – איתור אתגרים חדשים.
11. יצירת קשר רומנטי וטיפוחו.
12. הכנה נפשית לקראת הגיוס וסיוע תוך כדי השירות הצבאי.

בעבודת ההדרכה ניעזר בכלים הבאים:

המודל הדולפיני פרי יצירתנו מאז 1992 (ראו קישור לספרנו "להיות דולפין: התמודדות עם תוקפנות וחולשה בזוגיות, בהורות, בעבודה ובצבא", מודן 2006).

· הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית.
· הפסיכולוגיה הייחודית של נשים וגברים.
· גישת הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל.
· הגישה ההומניסטית.
· ספריה של ד"ר רבקה נרדי: "אישה בזכות עצמה", מודן, 1989
· "בין העונות: על נשים באמצע החיים", מודן, 1991,
· "נשים חסרות מנוח", פרדס, 2007.
· ספריו של ד"ר חן נרדי: "גברים בשינוי" (נכתב במשותף עם ד"ר רבקה נרדי), מודן, 1992
· "מים גנובים :על גברים ובגידות", מודן, 1996.

עלות כל מפגש – 400 ₪.

עלות 10 מפגשים כחבילה כוללת תינתן בהנחה של 10%.

ייעוץ והדרכה לאנשי מקצוע

איך להתמודד כדולפין עם סרדינים כרישים בעולם הטיפול הייעוץ והאימון

לפני כעשרים שנה יצרתי עם רעייתי ד"ר רבקה נרדי את המודל הדולפיני. מאז זוכה המודל להצלחה רבה ומיושם על ידי יועצים ארגוניים, יועצות בית ספר, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מאמנים, במגוון מסגרות ואוכלוסיות: בצבא, בבתי ספר, גנים, בארגוני היי-טק, משרדי ממשלה, עם ילדי גן, ילדי בית ספר, עם מבוגרים, מתבגרים, הורים למתבגרים, מנהלים ומפקדים ועוד.

ד"ר רבקה נרדי ואנכי תיארתי את המודל הדולפיני בספרינו: "מים גנובים" (נרדי חן, הוצאת מודן 1996), ובספר "להיות דולפין – התמודדות עם תוקפנות וחולשה" (נרדי רבקה, נרדי חן, הוצאת מודן, 2006) ווכן בספר הילדים "לחבק דולפין – איך להרגיע סרדינים וכרישים" (חן נרדי, הוצאת הדים, 2012).

הצלחת המודל יצרה אצל אנשי מקצוע רבים רצון ללמוד לעומק את המודל על מנת ליישמו באפן המיטבי. אשמח לקיים הדרכה פרטנית או קבוצתית לאנשי מקצוע המעוניינים בכך.

ההדרכה תתבסס על כלים ייחודיים למודל הדולפיני, בתחומים הבאים:

· טיפול ויעוץ אישי וזוגי
· אימון אישי וזוגי
· הנחיית קבוצות להתפתחות אישית, קבוצות משימה ועוד.

המלצות

ד"ר רינה שחר

מרצה בכירה בחוג המשולב למדעי החברה באוניברסיטת בר אילן


רבקה וחן נרדי, זוג בעלי מקצוע שמצליחים לממש דיאלוג כן ופתוח בין גברים לנשים מתוך כבוד הדדי, אמפתיה והוגנוּת. שניהם פורצי דרך בחברה הישראלית לקידום שוויון בין המינים בכל התחומים בזוגיות, במשפחה, בעבודה ובחברה, לוחמים במוסכמות, בסטריאוטיפים חברתיים, בתפיסות שאבד עליהן כלח, מתוך כוונה לכונן חברה טובה יותר, הוגנת והומניסטית שנושאת את דגל השוויון.

ד"ר רבקה נרדי, החלה את דרכה המקצועית בהנחיית קבוצות של נשים ששאפו לחזור למעגל העבודה. במקביל החלה לפעול ב-1982 בתחום של העצמת נשים וחינוך למנהיגות, בתקופה שהנושא היה חדש לחלוטין. בעבודת הדוקטורט שלה בדקה את המחויבות של שני בני הזוג לנישואין ואת תפיסת המוסר בקשרי הזוג. שני נושאים שעוסקים בצדק והוגנות ביחסים בין גברים ונשים. החשיבה על הצדק בזוגיות מלווה גם את כל ארבעה עשר ספריה שנכתבו עד כה.

רבקה וחן נרדי, זוג יוצרים בעלי חזון, מובילי מהפכה חברתית, כתבו את הספר שיחה זוגית כדי לומר לנו – שניתן לקיים זוגיות הוגנת שאינה מפחדת לדון בבעיות קשות ומאיימות. הספר – הופך את השיח בין גברים לנשים משיח של כוחנות ואי הבנה לשיח של אמפתיה, נדיבות ואהבה ובכך תרומתו הגדולה. עולה מהספר נימה אופטימית ומעודדת, מאוד ישראלית ומאוד משפחתית שמשדרת: "אל תוותרו – שוחחו זה עם זה!"