מדוע הפגנת גברים (בלבד) במאבק באלימות כלפי נשים? / מאת ד"ר חן נרדי

The Mechanizm of the Power Matrix Rivka Nardi, PhD Translated By Tal Nardi
15 ביולי 2010
הם אינם עשבים שוטים – האונס הקבוצתי בצפון תל אביב / ד"ר חן נרדי
29 בדצמבר 2010

שלום חברות,

תודה על הדיון הכן והחשוב שמתנהל בינינו בנושא ההפגנה של הגברים כנגד האלימות כלפי הנשים. מדוע גברים בלבד? מדוע נשים מוזמנות רק כתומכות בהפגנה? האם שוב מקרה של הדרת נשים? אכן, לפעמים זה מבלבל גם אותי. ידידי אביב יהלום יזם את ההפגנה החשובה הזו ואני מודה לו על היוזמה. ( אשתתף בהפגנה וחתמתי על העצומה) אבל באמת יש כאן משהו מבלבל: מצד אחד הבנתי את חשיבות ההגדרה של ההפגנה כהפגנת גברים, אבל מהבטן חשתי אי נוחות מפני שמזה שנים אני מנסה להפנים חשיבה שוויונית, והנה, "הפגנת גברים" – שוב גברים במרכז. האם זה אותו המאצ'ו בשינוי האדרת? אשתף אתכן בחוויה אישית הקשורה לבלבול הזה.

כמנחה קבוצות גברים ברוח הגבריות החדשה, (ראו את קוד הגבריות החדשה http:/www.dialog-nardi.co.il/Articles/Item.asp?Articles_ID=96&Articles_TypeID=2&MMID=83&DocID=175  )  אני  פונה לנשים ולגברים כאחד:  אל הגברים אני פונה כדי שישתתפו בקבוצות, ואל הנשים אני פונה כדי שיתמכו ויעודדו גברים להצטרף לקבוצות שאני מנחה. נשים רבות מבינות את הקשר שבין הצטרפות גברים לקבוצות גברים הדוגלות בשוויון בין המינים לבין הפמיניזם שבו הן דוגלות. נשים אלה תומכות ואף ממליצות לגברים להצטרף לקבוצות. אולם נשים לא מעטות נפגעות מעצם העובדה שהקבוצות מיועדות לגברים בלבד.

בפייסבוק קיבלתי תגובות ציניות לא מעטות על כך: "אני אישה, האם אני צריכה לעשות ניתוח לשינוי מין כדי להצטרף?" או תגובות המפנות כתף קרה בנוסח של "זה לא שייך אלי" או התעלמות רועמת. תגובתי הראשונה לכך היא תדהמה. פתאום אני נתפס כשייך למחנה המדיר נשים וזאת לאחר שנים של עבודה עם עצמי ועם גברים על הפנמת ערכי השוויון בין המינים. לסיכום העניין, אני מבין בהחלט שיש פורומים של נשים שבהן חשוב מאוד שגברים לא ישתתפו אלא יתמכו בלבד, (למשל קבוצות העצמה לנשים). זו אינה הדרה של גברים אלא חלק מתהליך העצמתן של נשים. באותה מידה אני מאמין שרצוי כי בפורומים מסויימים של גברים התומכים בשוויון בין המינים חשוב שנשים לא תשתתפנה או שיתמכו בהם מהצד. זאת אינה הדרת נשים אלא עידוד גברים ללמוד ערכים דפוסי חשיבה וההתנהגות שויונים.

עולם חדש. שוויוני שבו אפשר ורצוי להיות לפעמים ביחד ולפעמים לחוד, והפעם מהסיבות הנכונות. האם אנחנו בשלות/ים לכך?


בידידות ובהערכה
חן