מהו מכון דיאלוג

מכון דיאלוג

הוקם על ידי ד"ר רבקה נרדי בינואר 1990. ב 1992 הצטרף ד"ר חן נרדי כשותף מלא ומאז אנחנו, הזוג נרדי מנהלים במשותף את המכון. השם "דיאלוג" מייצג תפיסת עולם שבבסיסה האמונה כי דרך הדיאלוג היא ראויה להשגת מטרותינו האנושיות – בינינו לבין עצמנו, במגענו עם זולתנו, בזוגיות, בהורות, בקריירה, בעבודתנו הציבורית או הפוליטית. אנו מאמינים כי דיאלוג יכול להתקיים בתנאים של הוגנות, שיוויון וכבוד בין אנשים, נשים וגברים.


הרקע לתפיסת עולמנו המקצועית

כל אחד מאיתנו הגיע לתפיסתו המקצועית לאחר מסע אישי שהושפע מהמהפכה במעמדן של נשים במאה העשרים. השינוי ביחסי נשים גברים השפיע על כל אורחות חיינו כמו גם שפתנו המקצועית. אנו מאמינים כי דיאלוג שוויוני ומכבד בין אישה וגבר הוא תנאי הכרחי להפנמת הרעיון הדמוקרטי ולהפחתה משמעותית ברמת האלימות בחברה.

אנו סבורים כי זוגיות בלתי שוויונית שיש בה שולט ונשלט, ומאופיינת באלימות, הינה גם סיבה וגם תוצאה של חברות אלימות ומשטרים עריצים. דרך הדיאלוג תורגמה על ידינו למודל הדולפיני אותו פיתחנו בראשית דרכנו (1992) והמבוסס על שלושה "יועצים" פנימיים – "הסרדין", "הכריש" ו"הדולפין" (לפרטים על "המודל הדולפיני" לחץ כאן). דרך הדיאלוג המתנגשת לא פעם עם מציאות של יחסי כוח – בארגוני העבודה, במערכות היררכיות וכמובן ביחסי נשים גברים מייצגת את האמירה המרכזית שלנו בעבודתנו – בטיפול אישי וזוגי, בסדנאות, בהרצאות ובעבודתנו הציבורית.


דרך ארוכה עברנו

עד שגיבשנו את זהותנו המקצועית שהיא אישית מאוד מצד אחד - מומחיות מיגדרית בנושא הנשיות (רבקה) והגבריות (חן), ומשותפת – חיפוש אחר דרך הדיאלוג בין המינים, בין בני אדם באשר הם. זו דרך קשה, מליאת מהמורות הגוררת אחריה מיטעני עבר אישיים ותרבותיים. צברנו כפרטים וגם כזוג ניסיון עשיר אישי ומקצועי בתחום זה העוזר לנו לקיים את השיח הדיאלוגי עם הנשים והגברים אותם אנו פוגשים בייעוץ האישי, הזוגי, בסדנאות ובהרצאות.


מטרותינו הן:

- להעשיר את מכלול המיומנויות האישיות והמקצועיות המאפשרות ביטוי שלם לכולנו - נשים וגברים.
- להעמיק מודעותנו לחשיבות הגמישות בתפיסת תפקידי המינים בפרט ויחסי אנוש בכלל.
- לשפר את יכולת ההתמודדות של נשים וגברים עם מצבי לחץ בזוגיות, במשפחה, בעבודה, בבית הספר, בניהול ובפוליטיקה.
- להעמיק את הדיאלוג בין נשים וגברים בכל תחומי החיים.


חידוש במכון "דיאלוג" - חיבור בין אמנות ופסיכולוגיה

בעקבות פרסום ספר השירה של בננו, בן נרדי, "הבזקים של תפיסה מדויקת" נולד מופע בשם זה, שנתן ביטוי פיוטי ומוסיקאלי לרעיונות האישיים והמקצועיים שלנו. מופע זה הוא ראשון בפיתוח הרעיון שפסיכולוגיה ואמנות יכולים להיות משולבים זה בזה ולהשפיע על חיינו.


רקע תאורטי

עבודת דיאלוג יונקת השראתה מארבעה מקורות ידע:

- הגישה ההתנהגותית קוגנטיבית המאופיינת בדגש חזק על חשיבה חיובית ואקטיבית, מתן כלים להתמודדות עצמאית וללא תלות ארוכת טווח במטפל.
- הפסיכולוגיה של המינים העוסקת בהכרת השונה והמשותף בין נשים וגברים.
- הגישה ההומניסטית מדגישה ראייה פנומנולוגית של החוויה האנושית ומנסה להבין אנשים ואת התנהגותם באמצעות מחקר איכותי, דרך הסיפור האישי.
- גישת הלוגותראפיה מוקד גישה זו הוא בחיפוש משמעות. מייסדה ויקטור פרנקל (1905-1997) שהאמין כי הדחף העמוק ביותר של האדם, או יותר נכון הרצון העמוק ביותר, הוא שאיפה למשמעות והבנה של חייו והעולם שבו הוא נמצא. הבנה זו היא הכוח שיכול לעזור לו להתמודד עם סבל ומצוקה.


המלצתה של רינה שחר

"רבקה וחן נרדי, זוג בעלי מקצוע שמצליחים לממש דיאלוג כן ופתוח בין גברים לנשים מתוך כבוד הדדי, אמפתיה והוגנוּת. שניהם פורצי דרך בחברה הישראלית לקידום שוויון בין המינים בכל התחומים בזוגיות, במשפחה, בעבודה ובחברה, לוחמים במוסכמות, בסטריאוטיפים חברתיים, בתפיסות שאבד עליהן כלח, מתוך כוונה לכונן חברה טובה יותר, הוגנת והומניסטית שנושאת את דגל השוויון.

ד"ר רבקה נרדי, החלה את דרכה המקצועית בהנחיית קבוצות של נשים ששאפו לחזור למעגל העבודה. במקביל החלה לפעול ב-1982 בתחום של העצמת נשים וחינוך למנהיגות, בתקופה שהנושא היה חדש לחלוטין. בעבודת הדוקטורט שלה בדקה את המחויבות של שני בני הזוג לנישואין ואת תפיסת המוסר בקשרי הזוג. שני נושאים שעוסקים בצדק והוגנות ביחסים בין גברים ונשים. החשיבה על הצדק בזוגיות מלווה גם את כל ארבעה עשר ספריה שנכתבו עד כה.

רבקה לוחמת לצדק אישי, זוגי וחברתי והכלי המרכזי שלה הוא הדיאלוג. רבקה "מנהלת דיאלוג עם אנשים על החיים". הדיאלוג מלווה את פעולתה החברתית, והמקצועית, כמטפלת, כמנחת קבוצות וכמרצה, כמו גם את כתיבתה הספרותית שבאה ממקום מאד פמיניסטי ומאד שואף לצדק חברתי.

בן זוגה ד"ר חן נרדי, מטפל בצד הפמיניסטי הגברי של התמונה הזוגית. חן, "מצ'ואיסט לשעבר שחזר בתשובה", מייצג אידיאולוגיה מגדרית פמיניסטית של גבר שבא מהגבריות השמרנית והפטריארכאלית והתנער ממנה. ספריו ועבודתו הטיפולית עוסקים בעיקר בהתמודדות של גברים עם העולם החדש של יחסים שוויוניים בין המינים שדורש מאיתם מיומנויות ותובנות חדשות.

חן נרדי הוא בין הראשונים בארץ שכתב על תהליכי השינוי שעוברים על גברים. וספרו "גברים בשינוי", שנכתב עם רבקה, מהווה ציון דרך לתחילת העידן של "הגבריות החדשה" בחברה הישראלית.

עבודתו של חן בתחום הגבריות החדשה היא עבודה אמיצה שאינה נמצאת עדיין בלב הקונצנזוס – אבל היא בדרך לשם. זוהי פעילות עקשנית ונחושה שמסמנת שביל חדש בתוך החשיבה הישראלית הנורמטיבית ומציירת במכחול צבעוני את הגבר הישראלי הפמיניסטי.

רבקה וחן נרדי, זוג יוצרים בעלי חזון, מובילי מהפכה חברתית, כתבו את הספר שיחה זוגית כדי לומר לנו – שניתן לקיים זוגיות הוגנת שאינה מפחדת לדון בבעיות קשות ומאיימות. הספר – הופך את השיח בין גברים לנשים משיח של כוחנות ואי הבנה לשיח של אמפתיה, נדיבות ואהבה ובכך תרומתו הגדולה.

עולה מהספר נימה אופטימית ומעודדת, מאוד ישראלית ומאוד משפחתית שמשדרת: "אל תוותרו – שוחחו זה עם זה!" "

מתוך ההקדמה לספר "שיחה זוגית", הוצאת הדים, 2010, 2011.