ארנון פרוינד ידיד

המלצה על פעילויות דר חן נרדי בהנחיית קורסים למורות וגננות בפסג"ה בכפר סבא ובפתח-תקוה
19 ביוני 2016
נעמה שוורץ
12 ביולי 2016

השתתפתי הקיץ בהשתלמות בת 30 שעות לחבק דולפין שיצרו והנחו ד"ר חן נרדי וגל בידרמן. בהשתלמות עברתי חוויות עמוקות, שעזרו לי להגיע לתובנות משמעותיות, לשפר את יכולותי כאיש מקצוע, ובחיי האישיים בזוגיות בהורות בחברות.
השימוש בדמויות של הסרדין הכריש והדולפין על שלל שריריו חושיו וכישוריו, אפשרו לי לארגן את התובנות הנפשיות בקלות. תאורי החיות הימיות ותכונותים, כדימויים מוחשיים של הלכי נפש, קולות פנימיים, וכישורי תקשורת, יצרו מסגרת ושפה מובנת ישירה ומכוונת להתבוננות פנימית.


צעד צעד הובילו אותנו חן וגל להכיר את ערכם המעשי של הדימויים להבנה עצמית, להבנת הזולת, והבנת עולמם של ילדים גננות והורים. המודל וההנחייה המדויקת והמקרבת, יצרו תקשורת בקבוצה שעודדה פתיחות, כנות, למידה העשרה הדדית, קרבה וגיבוש קבוצתי.
חן הווה דוגמא אנושית חיה לרעיונות ולכלים שפיתח, להתפתחות אישית, ולעבודה טיפולית, מלאת תבונה ויעילה. הוא השתמש בכלים שהציג תוך גילוי כן של חוויותיו והדרכים שפתח להתמודד עם מצבי חיים מורכבים, ועם אתגרים ודילמות בטיפול. ההתנסויות והתרגולים בהשתלמות אפשרו הפנמה ורכישה ממשית של יכולת שימוש במודל.
גל הביאה באופן מרגש בהיר ומחבר , את יישום המודל שהותאם לילדים, ואת ניסיונה בהדרכת ילדים בגנים. הסיפורים הדוגמאות והתרגילים שהתנסנו בהם בהדרכתה, המחישו באופן חוויתי וארגנו את הידע הכלים והתהליכים. יכולתי לקבל תמונה מפורטת של איכויות תזמונים ודקויות של התיחסויות לילדים, תוך שימוש בתכונות הדולפין שהותאמו לילדים.
ספרו של חן לילדים 'לחבק דולפין', וספרם העיוני של חן וד"ר חן נרדי רעייתו, 'להיות דולפין', משלימים ומעמיקים עוד את הידע, ואת המודל מלא החמלה האהבה האכפתיות והתבונה האנושית בטיפול, ובהדרכת ילדים וצוותים בגנים.
כמטפל ותיק עברתי קורסים השתלמויות וסדנאות רבות במהלך 30 שנות לימוד הכשרה והתנסות. ההשתלמות לחבק דולפין בהנחיית ד"ר חן נרדי וגל בידרמן, היא מהטובות, המשמעותיות, ממוקדות, עמוקות, יעילות, ואנושיות יותר שעברתי.
אני ממליץ בחום להשתתף בהשתלמות.