לחבק דולפין / ד"ר חן נרדי – "הדים", 2011

כללי

ד"ר חן נרדי, באמצעות סיפור אישי מילדותו אותו הפך בידו האמונה לסיפור של חניכה, מעניק לנו כמתנה: דולפין חכם, חזק ורגיש המלווה את דרכו של הילד מהיתקעות להתבגרות. "לחבק דולפין" הנו סיפור כובש של מסע התפתחותי, הומור, איורים מושכי עין ולב שמעבים את הטקסט, ולקח שנשאר בליבו של הקורא. הספר פותח פתח לשיחה בין הילד לבין הוריו ומחנכיו שיחה שבכוחה של שיחה זו להעשיר את הילד, להעצים את כוחו, לכוונו לדרך של בגרות ואחריות חברתית, ולעזור לו להיחלץ מ"בורות" שיכולים לבלום את התפתחותו.

עלילת הספר

חן עובר לגן חדש וחייו משתנים לבלי הכר. הילדים אינם משחקים איתו, הבריון של הגן מפיל אותו מהנדנדה והילדים סובבים סביבו במעגל, שרים ולועגים על "היפופוטם המטומטם".

חן, כמו רוב הילדים החווים דחייה חברתית מתבייש במצבו וחש כאילו משהו בו אינו בסדר. הבושה גורמת לו להסתגר, להסתיר את מצוקתו מפני הוריו להישאר לבד ללא תמיכה וללא כלים טובים להתמודד עם המצב. בחיפוש אחרי מודל שיעזור לו למצוא את הדרך הטובה לפתור את הבעיה הוא פונה בתחילה לסרדין הפחדן המשדל אותו להעמיד פני חולה כדי להישאר בבית. בהמשך, כאשר דרך ההתחלות אינה עובדת והוריו מחזירים אותו לגן, דורש ממנו הסרדין לבכות כאשר הילדים מעליבים אותו.

שלא במפתיע, דרך הסרדין מובילה את חן למבוי סתום. חן עושה תפנית חדה ומאמץ את דרך הכריש התוקפן שנראית במבט ראשון מבטיחה יותר. הכריש דוחק בחן להרביץ ולדחוף כדי להשיג את שלו ולהראות לכולם מי כאן החזק. חן מרביץ ומאיים, אך נעשה בודד עוד יותר: אף ילד אינו רוצה להיות חבר של הילד המפחיד של הגן. כאשר חן מבין שהתקפה, כמו בריחה, מובילה למבוי סתום, הוא מגלה את דרך הדולפין.

הדולפין חיה חזקה אבל מצוידת גם בסונר המאפשר לו להיות מודע לרגשותיו ולחוש את רגשותיו של האחר. חן עולה על דרך הדולפין, רוכש את ליבם של הילדים ומשהו בו נרגע ומתחזק. חן מגלה את הכוח של שיתוף פעולה, רגישות לליבו של האחר, תיקון ובקשת סליחה.

לרכישת הספר, לחצו כאן

איך להיעזר בספר

"לחבק דולפין" מעניק להורים ולאנשי המקצוע כלים חשובים המסייעים לילד לעזור לעצמו. למשל: לספר לילד, על ילד אחר שנתקע במסע ההתפתחותי שלו, זוהי דרך מצוינת לשוחח על סטיגמות מכאיבות בלי לבייש את הילד, להראות כיצד ניתן להגיב אחרת בלי לעורר התנגדות, ליצור שיחה במקום שלא היה בו דיבור, ולהעשיר את עולמו הפנימי של הילד באמצעות מטאפורות קליטות.

קל יותר לדבר על הסרדין מאשר על החלק הפחדן בתוכנו. הקריאה המשותפת של הסיפור מאפשרת לנו לנתח ולהדגים כיצד הדיבור התוקפני והשתלטן של הכריש יכול לפתות ילדים כמו גם מבוגרים. ומתוך השיחה הזו נפתחת בפני הילד הדלת שמחברת אותו אל הדולפין שבתוכו, המייצג את הכוח הבוגר שהנו הבסיס ליחסים של שיתוף פעולה.

הסרדין הכריש והדולפין - הספר עוסק בהתמודדות עם פחדים, כעסים ובדידות חברתית: מה עושים כשילדים מרביצים, איך מכירים חברים חדשים, מה אומרים כשאין לי מילים ומי מעודד כשפוחדים?" בשירים, בחרוזים ובשפע של איורים מפגיש הספר את קוראיו עם הכריש הכוחני, הסרדין החלש והדולפין החכם במגוון מצבים חברתיים בכיתה ובמשפחה. הוצאת "הדים", לרכישת הספר בהנחה, התקשרו לחן, 050-6702727

המלצות

ד"ר דורית אלדר


שלום חן, בגיליון הבא (השני ל 2012) של כתב העט "חברה ורווחה" אכתוב על הספר שלך. אבל בינתיים אני רוצה לחלוק איתך חוויה טריה מהבוקר. ביליתי עם נכדתי גל, שתהיה בת 5 בעוד חודש. היא מצאה את הספר שלך על השולחן שלי וביקשה שאקרא לה אותו. לרגע התלבטתי, אבל מתוך קרדיט לחוכמתה(!) ולרגישות שלה (!) התחלתי לקרוא לה את הספר. קראתי לה את כולו, מתחילתו עד סופו. עם עצירות לליבון התוכן. היא היתה מרותקת, מאוד קשובה, מיד יישמה את דימוי הכריש והסונר על אירועים בגן שלה, נתנה דוגמאות מעצמה של סרדין, כריש ודולפין. כשסיימנו לקחה את הספר, ישבה בצד, ושבה ועברה עליו תוך בחינה מדוקדקת של האיורים והדמויות השונות. גל רגילה לשמוע סיפורים מורכבים, אבל זו היתה חוויה מיוחדת במינה. חשבתי שתשמח לדעת. חג שמח

אסתר אטלס


חן שלום לך, נפגשנו בכנס השבוע בתל השומר. קניתי את הספר שלך "לחבק דולפין". חוויה וחגיגה מגיע לילדים משהו איכותי כזה. פשוט נפלא. בחרתי להשתמש בו לילדים שבאים אלי לאימון אישי. שתבורך על הרעיון והכישרון. אתה גם מרצה מעניין שמשאיר רושם לאורך זמן. בברכה

עו"ד רוני אלוני סדובניק


שלום חן, הספר מקסים, אור שלי ממש נהנה ודרש לצייר את הציורים ולצבוע אותם.וקרא בקול את השירים הכתובים בכיתוב גדול. תודה.

סימה להט

ראיינה את חן נרדי ברדיו קסם 29 פברואר 2012


שלום חן, זה עתה קראתי את ספרך "לחבק דולפין". כמה רגישות וכמה תבונה יש בספר הקטן-גדול הזה !!! לו רק ידעת כמה פעמים רציתי לחבק את חן הקטן, כי הזדהיתי אתו... אני בטוחה שאם הייתי קוראת את הספר בילדותי – היו נחסכות ממני הרבה עוגמות נפש, ואולי היום – הייתי מטמיעה ביתר שאת וביתר קלות את ההתנהגות הדולפינית... תודה !!!

פנינה רון


לחן שלום, לאחר שקראתי את הספר בשקיקה-אני חייבת לציין את התרשמותי: התוכן מוצג בסקרנות מובנית בשלבי ההתנהלות אותם עבר חן (אתה). והתובנה מובנת בהחלט. עיצוב שער הספר והפנים שלו- מעולה. אמליץ על הספר בחום. אני מכירה הרבה משפחות שמתמודדות עם הבעיה אותה הצגת בספר: חווית החרם והדחייה של ילד מחברת הילדים. אתה ורבקה מכירים זאת היטב כמטפלים. אני מאחלת לך ולרבקה -המשך כתיבה מהנה ומועילה לכם ולקוראים. מסור לבן, בנך, את התרשמותי מהשירים שבספר. בקצור, חוויה מהנה בהחלט. מומלץ לקריאה.

לצפייה בקריאת הסיפור לחבק דולפין בגן ילדים

שעת סיפור "לחבק דולפין" עם גל בידרמן, שחקנית ובימאית מבריקה שהמחיזה את ספרי "לחבק דולפין"