הגדרת הגבריות (לפי התנועה לגבריות חדשה) / מאת חן נרדי

מאפייני המנהיגוּת הנשית / מאת: ד"ר רבקה נרדי
19 ביולי 2009
גבריות: מתי אתה מרגיש גבר ליד אשתך? / מאת: אלמוני
27 ביולי 2009


(לפי: נרדי חן, נרדי רבקה  "גברים בשינוי – בדרך לגבריות אחרת". מודן 1992 )


כללי:
הגבריות החדשה היא החלופה למודל הגבריות המצ'ואיסטית. זוהי גבריות בלתי אלימה המבוססת על שוויון בין נשים וגברים, ועל האמונה כי גבריות ונשיות אינם שני הפכים המוציאים זה את זה אלא שתי פנים של האדם השלם. הגבריות החדשה שוללת מכל וכל את הדיכוי הרגשי של בנים וגברים, ומאמינה ביכולתם של גברים להתמודד עם מצוקה נפשית באופן ישיר ואמיץ. זוהי גבריות  המתנגדת להגדרות הנוקשות והסטריאוטיפיות של  התפקידים המגדריים, ומעודדת גברים להיות מה שהם, ולא מה שהם "צריכים" להיות על פי המודל המצ'ואיסטי. אחד מאמצעי הדיכוי הרגשיים המופעלים על גברים מגיל צעיר הוא  הלחץ החברתי "להיות גבר", קרי, לעמוד ב'מבחני  גבריות' אכזריים ומשפילים. גברים שאינם יכולים או אינם רוצים ל"התיישר" על פי  מבחני הגבריות הללו, עלולים למצוא את עצמם מנודים על ידי גברים ונשים כאחד כ"לא גברים". כתשובה לטרור החברתי הזה, מנסחת הגבריות החדשה שורה של "אישורי גבריות" בנוסח "אתה גבר גם כשאתה…" 

א. איזון בין עבודה וקריירה לבין משפחה ואהבה:
אתה גבר בלי קשר להספקים שלך בעבודה, לדרגות, ל"הצלחה בקריירה" ולקידום שלך. אתה יכול  להרשות לעצמך לחזור בשעות שפויות הביתה למען איכות החיים שלך ושל משפחתך וכדי לחוות באופן מלא את אבהותך. גם כמנהל האחראי על עובדים אחרים, אתה יכול לעודד אותם לאזן בין הקריירה שלהם ובין משפחתם. אתה יכול לבחור בכול מקצוע שמתאים לך – מורה, עובד סוציאלי, מטפל בגיל הרך, רקדן – או בכל מקצוע אחר הנחשב 'לא גברי'.

ב. פתיחות רגשית במקום דיכוי רגשי:
אתה גבר גם כשאתה מרגיש חולשה, חוסר אונים או פחד. גם כשאינך סוגר את הכאב בכלא של שתיקות, או מבטא אותו בפרצי זעם ואלימות וגם כשאתה מביע הזדהות עם חולשה של אדם אחר.  אתה רשאי לבקש עזרה, ייעוץ ותמיכה מבלי להתבייש בכך. מותר לך להתקרב וליצור קשרים חמים עם נשים, גברים וילדים. מותר לך להראות רגשות ומותר לך גם לבכות!

ג. זוגיות 'בגובה העיניים' במקום שליטה והתנשאות:
אתה גבר גם כשאינך 'ראש המשפחה' וגם כאשר בת זוגך אינה 'מצייתת' לך. לכן כשהיא מבקרת אותך, אתה לא חייב ולהוכיח שאתה צודק בכל מחיר. אתה יכול להרשות לעצמך להודות בטעות או להתנצל כשפגעת. אתה יכול לקבל בשלווה את העובדה שהיא מרוויחה יותר ממך ולהרגיש טוב כשאתה מדיח כלים, ומשתתף באופן פעיל בעבודות הבית.

ד. חושניות ומיניות במקום התמכרות לאורגזמות:
אתה גבר גם כשבת זוגך אינה רוצה לקיים אתך יחסי מין במידה מספקת לדעתך, גם כשאין לך זקפה במידה, בכמות ובתדירות שהיית רוצה, גם אם אינך מממש את כל הפנטזיות המיניות שלך, וגם כשהביצועים שלך במיטה לא זוכים ל'מחיאות כפיים'. לכן, במקום 'לכבוש', 'לזיין', 'לדפוק' ולהיות נרקומן של אורגזמות, אתה יכול 'לעשות אהבה' וליהנות מקרבה גופנית, לומר 'לא' כשאין לך חשק למין. מספר הנשים ש"כבשת" איננו קריטריון לגבריות, ומותר לך להיות נאמן לבת זוג אחת. 

ה. אבהות 'בגובה העיניים' בלי משחקי כבוד: 
אתה גבר גם , כשילדיך אינם פוחדים ממך ואינם מצייתים לך באופן עיוור וגם כשבנך כבר מנצח אותך ב'הורדת ידיים'. לכן אתה יכול להרשות לעצמך לתקשר עם ילדיך 'בגובה העיניים' ולהתייחס אליהם בדרך הנחשבת ל'אמהית': לחבק, לרחוץ, לחתל, להאכיל, להלביש  ולהשכיב את ילדך לישון. ועוד משהו… מכיוון שאתה בטוח בגבריות שלך אתה יכול לאפשר לבנך לשחק עם בובות, ללבוש שמלה, או לרקוד בלט.

ו. זהירות ושמירה על בריאות במקום הפגנות 'אומץ' מיותרות:
אתה גבר גם כשאתה מתחשב בצרכי גופך ולא מפגין זלזול בסכנות בריאותיות. לכן אתה יכול להרשות לעצמך לנהוג בזהירות על הכביש, בעבודה, להימנע מספורט 'גברי' מסוכן, לעמוד  מול לחץ לקחת סמים, לשתות אלכוהול או לעשן, לשמור על תזונה נכונה, ולעשות בדיקות רפואיות תקופתיות. מותר לך לטפל ולטפח את גופך.

ז. כוח פיזי ואלימות, הצטיינות בספורט, קריירה צבאית מפוארת ותהילה על פעולות קרביות, אינם קנה מידה מחייב לגבריות שלך.