"המודל הדולפיני" בחינוך – מטרת התכנית ותכניה

לא רוצה יותר לעצור
16 במאי 2018
על מוסר מחויבות וזוגיות מאת ד"ר רבקה נרדי
28 בדצמבר 2018

מטרת התכנית:

להקנות, לשפר ולאמן את ילדי בית הספר היסודי בכישורי החיים ("שרירי הדולפין")ברמה הקוגניטיבית, הרגשית, ההתנהגותית והחברתית. להלן רשימת כישורי החיים שמציעה התכנית: הקניית יכולת לזהות ולבטא צרכים ורצונות שלי ולבטאם בדרך ישירה, אך מתחשבת בצרכים ורצונות של אחרים. פיתוח מודעות עצמית וכישורי שליטה עצמית במצבי מתח. פיתוח יכולת להציב גבולות לעצמי ולזולתי תוך שמירה על כבוד הזולת. פיתוח רגישות לזולת: יכולת לזהות סימני מצוקה שלי ושל זולתי ולהגיב עליהם באמפטיה. טיפוח ערכים של כבוד האדם לסביבה החברתית והפיזית, פיתוח מיומנויות של יצירת קשרים חברתיים, עזרה הדדית, שיתוף פעולה בצוות והיחלצות לעזרת המוחלש והמותקף. פיתוח יכולת תכנון (הגדרת יעדים ותכנון הדרך להשגתן בדרך בלתי פוגענית). javascript:void(0); הציורים הינם יצירתו של ע. מוחמד שייך עבדאללה – מעצב חללים ומרחבים, מית'אללה סטודיו לעיצוב ציורי הסרדין כריש דולפין בבית הספר יסודי א' ג'לג'וליה. הציורים צולמו בבית הספר יסודי א' ג'לג'וליה על ידי: מנאל ראבי, מנהלת בית הספר היסודי א' בג'לג'וליה. הטמיעה בבית ספרה את "המודל הדולפיני" יחד עם צוות המורות והמורים.

שלושת היועצים שלי – הסרדין הכריש והדולפין - נותנים לי עצות מנסים לעזור, אך באיזו עצה עלי לבחור?
כדי לזנק אל מטרותיי עלי לצלול לצורך תנופה. בצלילה אל תוך עצמנו אנחנו מכירים מרגיעים את הסרדין והכריש, מחליטים על הערכים ועל המטרות שלנו ומתכננים את הדרך להשגתם.
לספור עד עשר או עד מאה לפני שמגיבים במצבי לחץ – אפשר ללמוד מהדולפין להפעיל את שרירי הנשימה ואורך הרוח . לפני שהדולפין צולל הוא נושם נשימה עמוקה ורק אז צולל. דולפין מסוגל להיות מתחת למים בלי לנשום 30 דקות!!!

שרירי העמידה על הזנב – עמידה על זכויותינו.
יכולתו של הדולפין לעמוד במים על זנבו במים, מצריכה שרירי גב וזנב חזקים. שרירי אלו מייצגים יכולתנו ונחישותנו לעמוד על זכויותינו תוך כיבוד זכויות זולתנו. הכרזות בכיתה ממחישות (בערבית ובעברית) את עמידת הדולפין על הזכויות והחובות של הילדים בכיתה ובבית הספר.