ספר: איך להיות ילד מקובל ?

איך להיות ילד מקובל-כריכה (2)


תקציר מגב הספר
כשרונן מזמין למסיבה, כולם מגיעים בשמחה רבה
אבל כשחן מזמין למסיבה – אף אחד פשוט לא בא
בתסכולו שואל חן את עצמו:
"למה רונן ילד מקובל ואני לא?
האם יש איזו שיטה או כלל
שיהפכו אותי לילד מקובל?"
כדי לקבל תשובה, חן מזעיק את שלושת יועציו: הסרדין, הכריש והדולפין. הסרדין מציע לחן להתחנף ולהתרפס בפני הילדים כי רק ככה אפשר להפוך לילד מקובל. הכריש דורש מחן להכריח את ההורים לקנות לו מותגים, כי רק בעזרת חפצים יקרים, יראה שהוא שווה יותר מאחרים. כך נעשים מקובלים. ואיזו שיטה או כלל מציע לחן הדולפין החזק והחכם כדי להפוך לילד מקובל? את זאת אתם מוזמנים לקרוא בספר.

מה ילמדו הילדים מקריאת ספר זה?
• שחברים אמתיים עדיפים על חברים "מקובלים".
• שהמרדף אחרי מותגים ומוצרים יקרים אינו יכול לקנות לנו חברים אמתיים.
• שלהיות ילד מקובל זה נחמד, אבל לא בכל מחיר.
• שאין צורך לנצל או להיות מנוצל כדי להיות ילד מקובל.
• שאם לפעמים כדי להיות מקובלים אנחנו עושים שטויות אפשר לבקש סליחה ולנסות לתקן את הטעויות
• שלהכריח את ההורים לקנות לנו מותגים יקרים "כי לכולם כבר יש", גורם לנו ולהורינו להיות עצובים וכועסים.

הספר "איך להיות ילד מקובל?" הוא ספר הילדים השלישי בסדרת ספרי הדולפין שעוסקים גם הם בנושאים רגשיים ואקטואליים:
"הסרדין הכריש והדולפין" עוסק בהתמודדות עם פחדים, כעסים ובדידות.
"לחבק דולפין" עוסק ב איך להרגיע סרדינים וכרישים כשילדים מציקים?"
בסדרה זו יצא גם הספר למבוגרים "להיות דולפין" העוסק בהתמודדות עם תוקפנות וחולשה בזוגיות, בהורות, בעבודה ובצבא ושנכתב במשותף עם ד"ר רבקה נרדי.

ד"ר חן נרדי. בעל תואר דוקטור לפילוסופיה עם התמחות בעבודה סוציאלית מטעם אוניברסיטת תל-אביב. מטפל אישי וזוגי ומנחה מורות/ים, גננות ואנשי חינוך כיצד להטמיע את "המודל הדולפיני" בעבודתם עם הורים וילדים. בנוסף לשלושת ספרי הילדים, כתב חן גם ארבעה ספרי עיון למבוגרים.


המלצת פרופ' יואל אליצור,
פסיכולוג קליני, חינוכי ורפואי, מומחה-מדריך, ראש המגמה לפסיכולוגיה חינוכית וקלינית של הילד ביה"ס לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים

כיצד יכולים ילדים להתמודד עם תחושה של נחיתות, בושה וחוסר מקובלות חברתית? יש דרכים שמבטיחות פתרון מהיר וקל, אך עם הזמן מתבררות כלא יעילות ואף מזיקות. חן הצעיר שחווה מציאות כואבת זו על בשרו משתף אותנו בחוויותיו ואנו מלווים אותו בדרכי ההתמודדות השונות שהוא מנסה.

ספרו החדש של ד"ר חן נרדי, "איך להיות ילד מקובל?", מתחיל בתחושה קשה של נחיתות מול רונן, בן העשירים שמתהדר בסמרטפון משוכלל ובמותגים יקרים. רונן - שכל הילדים חפצים בקרבתו ומלכת הכתה שחן מאוהב בה בסתר לבו, נענית לחיזוריו - מלגלג על חן.

ברוב כאבו, מנסה חן להידמות לרונן ולוחץ על הוריו לרכוש לו מותגים. האם הניסיון יעזור לחן? ואם לא, מהי הגישה שיכולה לתרום לערך העצמי והמקובלות החברתית שלו? סוגיות אלו שמטרידות ילדים רבים עומדות במרכזו של ספר חינני זה הכתוב בחרוזים ונקרא בקלות, ובו ממשיך ד"ר חן נרדי לפתח את המודל הדולפיני אותו יצר יחד עם רעייתו ד"ר רבקה נרדי. המודל מושתת על הדימויים המטאפוריים של "סרדין", "כריש" ו"דולפין", מסייע לילדים ומבוגרים לפתח את מודעותם העצמית ולשפר את יכולתם בפתרון בעיות.

לא קל לחן להתמודד עם הפיתוי של פתרונות קלים שמציעים לו הסרדין והכריש שלו. ככל שאנו מלווים אותו בדרכו כך אנו מגלים שכולנו מתמודדים עם אותן סוגיות בסיסיות ונופלים לאותן מלכודות. הספר מומלץ בחום לילדים, הורים ומחנכים. יחד עם חן נלמד לעמוד מול הפיתויים שמעמידים בפנינו ה"סרדין" וה"כריש", יחד נגלה מחדש את דרכו של הדולפין לקבלה עצמית ולאמפתיה.


המלצת חיים עמית
חיים עמית הנו פסיכולוג חינוכי, לשעבר ראש המרכז להורות ולמשפחה במכללת סמינר הקיבוצים, חיבר שלושה ספרי הדרכת הורים.
"ספרו החדש של ד"ר חן נרדי "איך להיות ילד מקובל?" הוא ספר חשוב, יעיל ומרגש.
הספר חשוב, כי הוא מטפל בנושא שמעסיק מאוד ילדים והורים – הצורך להיות מקובל בחברה והחשש מדחייה חברתית. מגיל צעיר ילדים מבקשים להיות אהודים על ידי בני גילם וסובלים קשות כשאינם מצליחים בכך. הורים מנסים לעזור לילדיהם לפתח יחסים חברתיים ומרגישים חסרי אונים כשמתברר להם שילדיהם חווים דחייה חברתית. ספרו של חן נרדי עוזר לילדים ולהורים להכיר בבעיה, להבין את עצמם ואת סביבתם בהקשר לה, ולרכוש כלים מעשיים להתמודדות טובה יותר במצבים חברתיים רגישים.
הספר יעיל, כי חן נרדי משתמש בספרו בהמשגה פשוטה וברורה, המדברת לליבם של ילדים ושל מבוגרים: דימויי הסרדין, הכריש והדולפין. באמצעות הזדהות עם דמויות הסרדין והכריש ילדים יכולים להבין ולקבל את חוסר הביטחון של עצמם ואת ביטויו בהתנהגות תוקפנית ונסוגה כאחת. באמצעות הזדהות עם דמות הדולפין הנחשקת ילדים יכולים למצוא בתוכם את הכוח לבטא את האמת הפנימית שלהם בלי לפגוע באחרים. השימוש בחרוזים פשוטים ונעימים מקל על הקריאה ומעצים את חווית הלמידה.
הספר מרגש, כי גם בספר זה חן לא מוותר על גישתו הייחודית האישית והפתוחה, המבטאת ללא חשש רגשות ואמיתות בסיסיים. גישה "דולפינית" זאת באה לידי ביטוי בעיקר בסיום הספר ומהווה הדגמה חיה נוספת לשיטתו של חן נרדי ולחיים על פיה."


המלצת דורית לאור
מורה בבית הספר הספר היחודי בקיבוץ מעברות 16 במרץ 2019

הרבה שנים אני עוסקת בחינוך. נחשפתי לכל מיני תוכניות . פתחתי בעצמי כלים. חלק עבדו פחות ,חלק יותר. אבל תמיד היה ה- "כן...אבל..." כשנחשפתי לתכנית של חן הבנתי שיש כאן משהו אחר שמחדש. שמגיע מכיוון אחר. המשהו האחר הזה הוא בראש ובראשונה הכנות. הניקיון, הבהירות, הפשטות שברעיון. מעל הכול התחברתי ליכולת הכל כך פשוטה של המבוגר המנחה להתחבר באופן אישי לכלים שהוא מציג. כשהמבוגר יכול לראות את עצמו בתוך התוכנית, פשוט וקל להעביר את המסר לילדים. כשהכלים הם גם של המבוגר אז ההנחיה מגיעה ממקום שוויוני ולגמרי בגובה העיניים. כלים שכל אחד יכול למצוא את עצמו בהם ולשים אצבע כמעט מדויקת על הקושי. רק אז ניתן לצאת ממנו. תודה חן!
בשם הכריש הדולפין והסרדין שבי.


ד"ר חן נרדי מגיב:

דורית יקרה, תודה מכל הלב על דברייך החמים והמפרגנים. תודה שהזמנת אותי לפגוש את ילדי כיתתך בבית הספר בו את מלמדת. סיפרתי את הסיפור שלי על המעבר הקשה מכיתה ג' ל ד', וגם על הסרדין הכריש והדולפין. הייתה זו עבורי פגישה מרגשת מאד, אהבתי את הדיאלוג שהיה לי עם תלמידייך. אכן, בגובה העיניים ומהלב.

מן הפיסבוק
עד כתה ג' הייתי "ילד מקובל"/ ד"ר חן נרדי.
עד כתה ג' הייתי "ילד מקובל", בכיתה ד' עולמי התהפך. הורי עברו דירה, מהשכונה הדרום תל אביבית בה גרנו, לצפון תל אביב. בבית הספר החדש עולמי התהפך. מ"נסיך" הפכתי ל"צפרדע". בני כיתתי לעגו לי, המציאו עלי שיר מגעיל והשפילו אותי. ירדתי בלימודים והייתי בודד ודחוי. אבל מה שהיה הכי קשה לא הייתה הבדידות והדחיה החברתית, אלא המסקנה שהגעתי אליה והיא, שיש בי משהו מגעיל ודוחה שבגללו כל זה קורה. התרסקות הדימוי העצמי שלי הייתה האסון של ילדותי. את הספר "להיות ילד מקובל" כתבתי כדי להעניק להורים ולילדים כלי התמודדות עם חווית ה"אי מקובלות" . זהו ספר הילדים השלישי שלישי בסדרת "הסרדין" "הכריש" ו"הדולפין". אשמח לספר לכם על הספר וכיצד ניתן להשיגו. הספר אינו בחנויות הספרים 050-6702727

ניסיתי בכל מחיר למצוא חן בעיניהם, גם במחיר השפלה עצמית/ ד"ר חן נרדי.
כילד לא מקובל הטלטלתי בין "הסרדין" המבוהל לבין "הכריש" התוקפן שבתוכי. בין פחד, ייאוש וחוסר אונים, לבין זעם, שנאה ונקמה. בכתה ד' שלט בי הסרדין:  ניסיתי להתלבש ולדבר כמו הילדים המקובלים, להתחנף אליהם, ניסיתי בכל מחיר למצוא חן בעיניהם, גם במחיר השפלה עצמית, אבל שום דבר לא עזר. ככל שהתאמצתי יותר, לעגו לי ודחו אותי יותר. בסוף כיתה ד' דרש הכריש: "תפחיד אותם, תנקום בהם על מה שעשו לך, תרביץ להם ותפגע בהם. שיסבלו. רק ככה יכבדו אותך ולא יציקו לך". כך עשיתי. הייתי אלים. בריון. אמנם יותר לא העזו ללעוג לי, אבל יצא לי שם של מופרע והתרחקו ממני עוד יותר. אמנם הכריש ניסה לשכנע אותי "לא צריך חברים, הכי טוב לבד" אבל ידעתי שהוא משקר. הייתי בודד ומדוכא.  ואיפה היה הדולפין החכם והחזק כשכל כך הייתי צריך אותו?  בדיוק כמו בספר "איך להיות ילד מקובל?", הדולפין הופיע והעניק לי מחכמתו ועוצמתו, רק כשהבנתי שהסרדין והכריש אינם יכולים לעזור לי להתמודד עם המצב החברתי שלי.

תגובה - וזית דגן
חן היקר, גם אני נהנית להקנות לרבים מהבאים בשערי הטיפול את חיפוש הדולפין שבתוכם, ואת הכרת הכריש והסרדין. הרבה ברכות להולדת הספר החדש!


לרכישת הספר, לשיחה או שאלות אשמח אם תתקשרו טלפונית או תכתבו הודעת ואטסאפ. 050-6702727


איורי הספר מאת שלום קוולר: