קורס/סדרת הרצאות הכתב והמגדר – הנסתר והנגלה בחוויה הנשית

הדגמה: מרלין מונרו מתוך ההרצאה: "הכתב והמגדר – הנסתר והנגלה בחוויה הנשית"
14 באוגוסט 2017
15 סיבות להתפרצויות כעס של גברים כלפי נשים בזוגיות/ ד"ר חן נרדי
30 באוקטובר 2017

קורס/סדרת הרצאות
הכתב והמגדר – הנסתר והנגלה בחוויה הנשית

מוגש על ידי ד"ר רבקה נרדי, סופרת ומומחית למגדר ומיכל דורון, משוררת וגרפולוגית
לראשונה: שילוב של מגדר, גרפולוגיה ואלות מיתולוגיות

רבות נכתב ונאמר על הפסיכולוגיה של האישה. ולמרות זאת יש הרבה מן הנסתר, עדיין. אנחנו, ד"ר רבקה נרדי, סופרת ומומחית למגדר שארבעה עשר ספריה (עיון ופרוזה) עוסקים בפענוח הנפש הנשית, ומיכל דורון, משוררת ומומחית לאבחון וייעוץ גרפולוגי שעוסקת גם בהכוונה תעסוקתית של נשים מגלאים שונים, מציעות קורס/סדרת הרצאות חוויתיים. לאחר הצלחה גדולה במיוחד שזכתה הרצאתנו, הרצאת הבכורה שלנו ב11/7/2017, תרגמנו את שפע התובנות והחומרים לתוכנית קורס/סדרת הרצאות בעלי היקף גמיש – משישה מפגשים ומעלה.
במהלך הקורס/סדרת ההרצאות נעסוק בפענוח כתבי יד של נשים שהשפיעו על חיינו, ניעזר בכלים מגדריים כדי להבין ולראות כיצד חברה ותרבות עיצבו במשך דורות רבים את הנפש הנשית והשפיעו עליה, באופן שחלקים חשובים ועוצמתיים בתוכה, בתוכנו, היו נסתרים גם מעיניה, מעינינו. זו תובנה חשובה ומעוררת השראה לכול אישה, גם לכול גבר.

המפגשים בנויים משלושה מוקדים מרכזיים: (1) פיענוח כתב היד של הדמות המוצגת, (מדע הגרפולוגיה), (2) פיענוח נפש האישה המוצגת מנקודת מבט מגדרית/פסיכולוגית ו (3) הצגת הארכיטיפ – האלה המיתולוגית הדומיננטית בדמות זו.
לכול מפגש תבחר דמות נשית אחרת המוכרת מהתרבות. בכול מפגש יוצג עולם תוכן שונה התואם את החוויה המרכזית של הדמות. פענוח כתבי היד והפיענוח המגדרי/פסיכולוגי בעזרת האלות המיתולוגיות מאפשרים בחינה עמוקה של הנסתר והנגלה בחוויה הנשית האישית והקולקטיבית.
בכול מפגש יודגש הרעיון המרכזי: בכול אישה קיימות כול שבע האלות, כל המגוון הפסיכולוגי הדרוש לה להיות אדם שלם. האלות שאינן פעילות, הרדומות בשל סיבות משפחתיות/חברתיות/תרבותיות, מחכות להתעורר, לאפשר לנו להיות, מעבר לארכיטיפ הבודד שהתקבע בנפשנו כתוצאה מתהליכי סוציאליזציה בחברה פטריארכלית.
להלן התוכנית כטיוטה ובסיס לתוספות ושינויים בהתאם להיקף הקורס/הסדרה:

מפגש ראשון: הרצאת פתיחה כללית
בהרצאת הפתיחה תוצגנה חמש גבורות תרבות: מרלין מונרו, הנסיכה דיאנה, הסופרת דבורה ברון, הפוליטיקאית הילרי קלינטון וזוכת פרס נובל לשלום (2014) מלאלאה יוסזאיי.
בעזרתן נציג את התמונה הגדולה של הנסתר והנגלה בחוויה הנשית. באופן שנוגע לנו , לכול אישה.

מפגש שני: כאשר ארטמיס שולטת בחיינו – הקריירה כבחירה ראשונה
דמויותיהן של שולמית אלוני ו/או חנה זמר יהיו במרכז, כשהארכיטיפ הדומיננטי הן האלות ארטמיס ואתנה. הן שתיים מתוך שלוש האלות הבתולות. הן מסמלות את ההיבט העצמאי, הפעיל והלא תלותי בפסיכולוגיה של האישה. ארטמיס ואתנה הן ארכיטיפים מוחצנים וממכוונים להישגיות.
כתבי ידן עומדים לפיענוח.
במפגש זה תבחן השפעת הבחירה של אישה בקריירה כמטרה מרכזית, על חייה של אישה. נתבונן בתקרת הזכוכית הפנימית והחיצונית כבלם מרכזי בבחירותיהן של מרבית הנשים. וגם במחירים של אלו החוצות את הקו.

מפגש שלישי: השפעת הסטיה על העולם הפנימי והיצירה
במרכז מפגש זה יעמדו המשוררות לאה גולדברג ורחל המשוררת. כתבי ידן מסקרנים, מפוענחים. הסטיה, שהיא השלישית בקבוצת האלות הבתולות הבלתי תלויות, היא הדומיננטית. תשאל ותיבדק השאלה – היכן "הסטיה" שלנו, הנשים שאינן יוצרות או משוררות בפועל. האם אנחנו מכירות ומחוברות לעולמנו הפנימי? נתעמק גם בספרה של קלריסה פינקולה אסטס "רצות עם זאבים".
היצירה מבקשת מאיתנו חיבור עמוק לעצמנו. חוקי המציאות המקובלים לא חלים עליה. ומכאן עלול לצמוח פיצול בנפשנו.
מטרת המפגש לבחון היבט זה בעצמנו.

מפגש רביעי: הרה – מחוברת לקשר עם גבר, בכול מחיר
הרה שייכת לקבוצת האלות הבתולות (הרה, דמטר ופרספונה) –הן מגלמות ארכיטיפים המייצגים את תפקידיהן המסורתיים של נשים – רעיה, אם ובת. (וגם עקרת בית). הן האלות המכוונות למערכות יחסים, שזהותן ואושרן תלויים במערכות יחסים בעלות משמעות. הן מבטאות את הצורך שלהן בהשתייכות. במיתולוגיה שלהן אלות אלו נאנסו, נחטפו, נשלטו או הושפלו על ידי אלים זכרים. היסטוריה של פגיעה וכאב. מוכרת לכול אישה.
במרכז מפגש זה נבחרה דמותה של פולה בן גוריון כמייצגת את ארכיטיפ הרה – אלת הנישואים. נאמנות לדרכו, הליכה אחריו, מעל ומעבר לכול מטרה אחרת. כתב ידה עומד לפיענוח. מסר זה שמוכר מהמיתוס התנכי (האישה נבראה מהצלע של אדם) עבר תמורות ותהפוכות מאז ועד היום. אבל הגרעין נשאר. עכשיו אנחנו בקצוות: תעשיית חתונות מופרזת מחד ובריחה ממחויבות זוגית מאידך. גם ארכיטיפ פרספונה, "הילדה הטובה" עדיין פה.
מטרת המפגש לבחון את השפעת ארכיטיפ הרה על בחירותינו האחרות בחיינו.

מפגש חמישי: דמטר – אמא גדולה מהחיים
להיות "אמא טובה" היא משאת נפש של כול אישה וגם תביעה חברתית חסרת פשרות. מדובר בשאיפה לשלמות, בחוייה מתמדת של אשמה וחוסר ביטחון – האם אני מספיק טובה? יד עריצה נעלמה שולטת בנפשה של אישה מרגע הלידה. מסר זה מתחיל כבר בקורסים להכנה ללידה והולך הלאה בכול שלבי גידול הילדים. גם כאשר הם בוגרים ובעלי משפחות.
הפמיניזם בשנים האחרונות עורר זרמים חתרניים/מרדניים, אפילו מאיימים – האם כול אישה רוצה/יכולה להיות אמא? האם תופעות של דכאון אחרי לידה ותחושות קשות של החמצת החיים ובדידות נובעות מתפקיד האימהות? תפקיד שדורש כול כך הרבה ובאופן טוטאלי כול כך עד שיכול להיות כפוי טובה ועם זאת לעורר תחושות קשות של אשמה וכישלון – משהו "לא בסדר" איתי?
מטרת מפגש זה לבחון את משמעות האימהות או העדרה בחיינו. וגם המחיר.

מפגש ששי: אפרודיטה – אהבה, ארוטיקה, סקס – כמהות עיקרית בחיי אישה
אפרודיטה עומדת בפני עצמה כאלה ייחודית. היא סמלה את כוח האהבה המחולל טרנספורמציה ומעורר יצירה. בניגוד לאלות הפגיעות היא לא הושפלה או סבלה. קימה הרבה מערכות יחסים שבהן בטאה את מיניותה באופן חופשי. היא העריכה את החוויה הרגשית/מינית שהיא עוברת יותר מאשר את עצמאותה (בניגוד לאלות הבתולות) ויותר מאשר קשרים יציבים (בניגוד לאלות הפגיעות).
בחרנו בלו סלומה, סופרת ואשת חברה ידועה, שהייתה מאהבת ואהובתם של גברים ידועי שם, על אף היותה נשואה, מבלי שעובדה זו פגעה בתחושת החופש המיני שלקחה ובטאה באופן משוחרר, כול כך לא אופייני לתקופתה.
שלא כאפרודיטה האולימפית, אישה המבטאת את מיניותה באופן משוחרר, גם בחברה מודרנית ופתוחה מינית של ימינו, לכאורה – משלמת מחיר אישי וחברתי. לו סלומה באישיותה רבת הרבדים לא שלמה את המחיר של "אישה זולה". ההסבר לכך מרתק.
מטרת מפגש זה להתבונן ביחס שלנו למיניות שלנו. ביחס החברתי. מה המשמעות? מדוע הפיקוח על מיניות האישה תובע מחיר כה כבד: הטרדות מיניות, אונס, חרמות, הפחדות, פיצול בין "מדונה" ל"מאהבת" בין "חווה" ל"לילית".

הערה: במהלך הקורס נוסיף דמויות נוספות שכתבי ידן יפוענחו.