הפחד מבגידת בן/בת הזוג / מאת ד"ר חן נרדי

מסע במכונת הזמן / מאת ד"ר חן נרדי
15 בינואר 2010
פרק 3 מתוך הספר "שיחה זוגית" מאת ד"ר רבקה נרדי וד"ר חן נרדי, הוצאת הדים, 2010 – סודות, שקרים ואמת בחיים הזוגיים – חלק א'
1 ביוני 2010

כמטפל אישי וזוגי אני נשאל פעמים רבות כיצד להתגבר על כאבי הקנאה והחשדנות כלפי בן/בת זוג. לאחרונה  נשאלתי על כך שוב בפורום 'סטארמד' http://www.starmed.co.il/Forum/93 בו אני משיב על שאלות גולשים.


גבר צעיר שחברתו התנשקה במסיבה עם חברו הטוב בשעה שהייתה שיכורה, מספר שאוהב את חברתו ואינו רוצה לנתק את הקשר בעקבות התנהגותה הבוגדנית. עם זאת הוא שרוי בחשד מתמיד ומנסה לפקח עליה ולשלוט בתנועותיה. הוא מבקש לדעת כיצד להתמודד עם המצב ומבקש עצה מעשית. הוא כותב:  "ובבקשה אנא לא תשובה מהסוג של: 'אם היא באמת חשובה לך תצליחו להתקדם או שייקח זמן לבסס את האמון'. תשובות מהסוג הזה לא באמת עוזרות לי. אני מבקש תובנות אחרות דרכי פתרון למצב הקיים".

להלן תשובתי:

שלום לך,
אתה מנסה למצוא מתכון להעלמת הכאב.  אין מתכון כזה. הכאב שלך לא ייעלם בבת אחד ולא ייעלם לגמרי. לגבי החשדנות ואי האמון שלך בבת זוגך: אין בנמצא תעודת ביטוח המפיגה חשדות בין בני זוג. בנסיבות רגשיות כאלו ואחרות כל אחד עלול להיכשל בבגידה. גם אתה עצמך. בני זוג החיים בביטחון מוחלט שלא משנה מה יקרה ביניהם, הם מחוסנים מפני בגידה, עלולים לעמוד בפני שוקת שבורה.  יחס רע, מנוכר, מעליב, שעמום, שאננות ותחושה שבן או בת הזוג הינם מובנים מאליהם, עלולים להיות טריגרים לבגידה מכל סוג (לא רק מינית). הביטחון המוחלט ש'בן זוגי יהיה נאמן לי בכל מקרה', הוא שגוי. כדי לצמצם את הסיכוי לבגידה חשוב להפוך את העדר 'תעודת הביטוח לנאמנות' למתח חיובי המעודד אותנו לעשות עצמנו ראויים לאהבתו של בן/בת הזוג ובכך לחזק את הביטחון העצמי שלנו ואת ביטחוננו בבת/בן  הזוג.


אני סבור שכל ניסיון שלך לעקוב, לפקח, לשלוט, להגביל את תנועותיה של בת זוגך,  יחטיא את מטרתך. ניסיון כזה, לא רק שלא יגביר את ביטחונך בבת זוגך אלא שהוא יצור דינמיקה של חשדנות אשר תגשים את עצמה, מעין נבואה המגשימה את עצמה.  לדינמיקה הזו יש כמה מרכיבים. אתייחס תחילה למרכיבים המשפיעים על בת זוגך.

  1. ככל שתפקח עליה יותר, בת זוגך תמאס בך יותר ותמרוד יותר בסמכות שאתה מפעיל כלפיה.
  2. ככל שתמשיך לחשוד בה ולפקח עליה היא עלולה להפנים את החשדות כלפיה ולחוש באמת כבעלת 'אופי בוגדני' ולממש אותו (אפקט פיגמליון).
    ועכשיו להשפעת החשדנות עליך:
  3. החשדנות שלך, אם תתמיד בה, תהפוך להיות קו אופי באישיותך ותגרום לך להתייחס לא רק לבת זוך בחשדנות אלא תתרחב ותלך כמו מעגלים במים ותפלוש לתחומים אחרים בחייך: יחסך אל ילדיך, חבריך, עובדיך ואחרים. היא תיצור עבורך עולם שבו אין מקום לבטוח באנשים, ותגזול ממך את שמחת החיים.

לסיום, עצתי לך:
שחרר את בת זוגך מהחשדנות שלך. אמור לה שאתה בוטח בה. ובאשר לזיכרון הצורב ולפחדיך, התמודד עימם בינך לבינך, היעזר בטיפול אישי במידת הצורך. ולבסוף, בעיות אמון בזוגיות הינן לעיתים תולדה של בעיות נוספות בקשר הזוגי. אם בעיות אלו מעיבות על יחסיכם ומאיימות על המשך הקשר, פנה לטיפול זוגי.


בברכה
ד"ר חן נרדי
מטפל אישי וזוגי